Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
Skolförvaltningen har en kontaktperson som ger stöd och råd för att skapa tillgängliga lärmiljöer för barn och elever med hörselnedsättning.
Christina Hallhagen Aydin arbetar med tal-, språk- och kommunikationsutveckling och är kontaktperson Hörsel för våra förskole- och skolverksamheter i Mölndal.
-Det är en del i det förebyggande och hälsofrämjande barn-och elevhälsoarbetet då uppdraget går ut på att undanröja hinder för inlärning och utveckling till följd av en funktionsnedsättning. Förskolan och skolan har ett särskilt ansvar för barn och elever med funktionsnedsättning för att göra lärmiljön tillgänglig, berättar Christina.
Förskolans rektorer och skolans Skolsköterskor är de som får information från Hörselverksamheten inom VGR när ett barn eller en elev har en hörselnedsättning och de behöver i sin tur kontakta Christina. Vid stadieövergångar och byte av lärarlag är det också viktigt att ta kontakt igen så att den nya lärargruppen kan få rätt information och stöd.
-Arbetsgången brukar vara att rektor eller specialpedagog kontaktar mig via e-post direkt när det framkommer att ett barn eller en elev har en hörselnedsättning. Jag tar då kontakt med aktuellt arbetslag och bokar in ett möte. Tidigare fick jag information om nya barn och elever med hörselnedsättning direkt skickad till mig, men så är det inte längre, så nu är det extra viktigt att förskolan/skolan tar kontakt med mig.
Christina träffar personalen och samtalar om pedagogiska strategier samt går tillsammans med dem igenom de lokaler där barnet/eleven kommer att få sin undervisning för att anpassa den pedagogiska och fysiska lärmiljön. Efter rådgivningen kan Christina sammanställa ett dokument med förslag på de fysiska anpassningar som kan göras.
-Jag ger råd om anpassningar av lokaler, till exempel ljuddämpade ytskikt, tassar på stolar eller ljudabsorbenter på väggar. Vi resonerar också runt hur läraren kan placera sig för att eleven ska kunna se lärarens munrörelser eller förtydliga genom att upprepa det som andra personer har sagt i rummet.
Hörselrådgivningen som Christina erbjuder är till för att kunna undanröja hinder och ge alla barn och elever goda förutsättningar till utveckling och lärande.
-Det är många gånger små förändringar som gör stor skillnad. Vi pratar alltid utifrån den specifika elevens förutsättningar och hur anpassningar kan göras för att underlätta så långt som möjligt avslutar Christina.
Marie Eriksson
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer