Genus och normer i förskolan
När förskolläraren Anna Wargren för några år sedan fick på sig genusglasögonen började hon se allt på ett nytt sätt. Hon tittade på verksamheten och sitt eget förhållningssätt med nya ögon.
Anna är förskollärare på Svejserdalens förskola i Mölndal. Hennes nyfikenhet kring genus och normer ledde till att hon valde att läsa genushistoria och genuspedagogik vid Göteborgs universitet parallellt med sitt förskollärarjobb. Hon upplever att de vetenskapliga teorierna ger tyngd och att de också ger henne energi och engagemang i sitt arbete. Framförallt ser hon att utbildningarna gett henne nya sätt att tänka. Tidigare kunde hon nästan uppleva det som lite jobbigt när barn uppförde sig utifrån en förväntad norm. Nu ser hon istället hur ”människor blir” i olika sammanhang.
Arbetslagets förhållningssätt
Tillsammans med kollegorna John och Nina började Anna titta på deras föreställningar om barn. De arbetar mycket med hur de uttrycker sig, vilka förväntningar de har på olika barn i olika sammanhang och vad dessa förväntningar grundar sig på.
De funderar över tendensen att säga saker som: ”kom nu tjejer” eller ”vilken stor kille du är.” Deras genusarbete utgår inte ifrån att göra om barn genom att arbeta kompensatoriskt, inte heller att skapa en könsneutral miljö.
Det handlar om att arbeta med sitt eget förhållningssätt som pedagoger och vilka möjligheter eller begränsningar barnen i deras grupp möter utifrån det. Arbetet med genus fick Anna och hennes kollega Nina Kinnander att bidra med en workshop till Mölndals studiedag i november 2016.
Att se bakom sin egen förväntan
Annas erfarenhet är att vi i förskolan liksom i övriga samhället ofta är snabba med att ge barn etiketter som blyg, livlig eller pojkflickig. Att vi tolkar det barnen gör på olika sätt utifrån vad vi förväntar oss och att vi bemöter olika omedvetet.
På workshopen pratar Anna varmt om hur viktigt det är att släppa dessa stämplar och att arbeta för att skapa sammanhang där varje människa får möjlighet att bli sitt bästa jag utan att begränsas eller bli styrd utifrån kön eller andra normer. Hon ser det som betydelsefullt att arbetslaget vågat välja ett begränsat fokus, just nu i form av genus, i sitt arbete.
Det gör det greppbart och konkret och det leder på sikt vidare till tankar och utvecklingsarbete kring funktionsnormer, etniska normer och övriga diskrimineringsgrunder. Normer som finns runtomkring oss och styr oss, många gånger omedvetet.
Arbeta kreativt med normerna
I sitt föredrag lyfter Anna betydelsen av att få in normmedvetenhet i varje pedagogs tänkande och att det ständigt bör vara föremål för reflektion i ett arbetslag. Först då menar hon att normmedvetenheten kan bli till normkreativitet genom att finnas med i våra handlingar. I arbetet med att visa på fler möjligheter snarare än att begränsa barnen har de i hennes arbetslag börjat i det konkreta och försökt möta barnen där de befinner sig.
När flera barn i gruppen hade tankar och diskussioner kring vem som kan ha kort respektive långt hår valde de att spinna vidare på det. Till sin hjälp tog de temasagan som de då arbetade med ”Hugo vilken cirkus” av Mia Nilsson. Karaktären Björnen från boken besökte barnen i form av en handdocka. Björnen hade med bilder på sina kompisar Zlatan och Robyn. Pedagogerna valde just de fotona för att det är personer som många barn i deras grupp kunde relatera till. Mötet med handdockan och fotona blev underlag för samtal kring vem som kan ha kort respektive långt hår och barnen fick erfarenheter av något de inte upplevt tidigare. De har även använt sig av boken Kenta och Barbisarna av Pija Lindenbaum som finns inläst på UR.
Vid första anblicken var Anna rädd att den berättelsen skulle befästa normerna snarare än utmana dem. Bokens poäng är att du ska få leka med vad du vill oavsett vem du är, men samtidigt så bekräftar den det "förväntade": att det är tjejer som leker med Barbie och att det är lite konstigt att Kenta vill göra det. Men genom att samtala kring boken tillsammans med en liten grupp barn upptäckte Anna att de kunde komma förbi det uppenbara och komma åt bokens metabudskap och reflektera runt det på olika sätt på ett djupare plan.
EPA som kommunikationsverktyg
Workshopen om genus på studiedagen avslutades med att Annas kollega Nina Kinnander lät gruppen prova reflektionsverktyget EPA: Enskilt - Parvis – Alla. Ett verktyg som förslagsvis kan användas på en arbetsplatsträff som igångsättare för arbete med exempelvis genus.
- Enskild reflektion i fem minuter. Var och en skriver fem påståenden på fem olika post-it lappar utifrån frågan: Vad kan du göra för att arbeta utifrån en genusmedvetenhet på förskolan?
- Sitt tillsammans i par och kommunicera runt påståendena. Väl gemensamt ut de fem viktigaste från parets 10 lappar.
- Gå samman i grupper om 4-6 personer och diskutera er fram till de fem viktigaste påståendena av samtliga lappar.
Verktyget kan sen efterföljas av arbetslagsreflektioner där påståendena kan användas som stöd för att hitta fokus att arbeta vidare med, konkreta aktioner och en plan för uppföljning.
Avslutningsvis säger Anna
Bråka med er verksamhet men var samtidigt förlåtande både mot er själva och varandra, hela vår kultur och vårt genussystem finns med i ryggsäcken. Fokusera på att erbjuda barnen möjligheter och inte begränsningar.
Skribent:
Marie Eriksson
förskoleutvecklare
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer