
En digital upplevelsepromenad
Vommedalens förskola har iscensatt en upplevelsepromenad för barn och vårdnadshavare. Under ett drop-in fylldes förskolans gård med olika stationer som lockade till digitalt och analogt utforskande.
Maria Ericsson och Ulrika Börjesson ansvarar för IKT-gruppen på Vommedalens förskola. Idén om ett drop-in väcktes för att hitta former för att synliggöra och engagera vårdnadshavare i arbetet med digitala verktyg.
-Vårdnadshavare har tidigare uttryckt, bland annat via enkät, att de inte riktigt visste vad syftet med arbetet var. Utifrån det började vi spåna kring vilka möjligheter vi hade att synliggöra både verktyg och vårt förhållningssätt på ett ”pandemivänligt” sätt.
Vommedalens förskola är litteraturprofilerad så årets temasaga och sagokaraktärerna utgjorde sammanhanget och den röda tråden för den digitala promenaden som barn och vårdnadshavare fick uppleva på förskolans gård.
Promenaden bestod av fem stationer med olika upplevelser och uppdrag med hjälp av digitala verktyg. Vid varje station kunde en QR-kod läsas av för att ta del av en inspirerande film där de olika sagofigurerna berättade om stationens innehåll.
Promenaden börjar
Vid starten möttes barn och vårdnadshavare av en station med analog programmering. Genom att skanna en QR-kod fick de information om vad det innebär samt hur de skulle ta sig vidare längs promenaden genom att följa laminerade pilar på marken.


Digital programmering
Station nummer två bjöd på digital programmering med Blue-bot och Doc. Även här skannades det en QR-kod som beskrev tanken med stationen.

Experiment
Den tredje stationen handlade om naturvetenskap och erbjöd experimentet ”flyta-sjunka”. Precis som på de andra stationerna fanns en QR-kod med en karaktär som berättade om experimentet.

Böcker på olika sätt
På den fjärde stationen erbjöds ett besök i förskolans utebibliotek. Här fanns en QR-kod som ledde till filmen Vet du att du kan förändra ditt barns liv som handlar om hur viktig läsning är för barns språkutveckling. Vid den här stationen erbjöds utforskande av både vanliga böcker, Polyglutt och Språkolek-väskor. Väskorna, från Språkcentrum Mölndal, innehåller böcker och språkmaterial på olika språk.


Närgranska med webbägg
Station nummer fem innehöll webbägg och en rikedom av material att förundras kring. Det fanns också vanliga förstoringsglas för att kunna jämföra med den kraftiga förstoringen som webbägget ger.

Nyfikenhet och förundran hos små och stora
Det här blev en härlig eftermiddag för alla inblandade där förskolan kunde synliggöra processer som de digitala verktygen möjliggör. Det skapades en förundran och nyfikenhet hos alla som deltog och vårdnadshavarna ville till och med stanna kvar längre vid stationerna än barnen ibland.
Berättat och fotograferat av:
Camilla Stensholm, Maria Ericsson och Ulrika Börjesson.
Sammanställt av:
Marie Eriksson och Anders Eriksson
För den som vill veta mer går det bra att kontakta: camilla.stensholm@molndal.se
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Podd om utbyte med spansk skola
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer