Ett riktigt viktigt varv
För Jamie och hans kompisar är Göteborgsvarvet mer än bara rolig rörelse. Det vet hans mamma och det vet skolpersonalen. Häng med på Specialvarvet, det allra gladaste och viktigaste varvet.
Katrinebergs grundsärskola ställde upp med Ebba, Jakob, Matilda, Mohammad Reza, Erik, Julia, Oscar, Tuva och Jamie som i full fart, varvat med lite långsammare tempo, for genom Slottsskogen. Från Rävekärrs-, Stretereds- och Lackarebäcks grundsärskolor deltog ännu fler Mölndalskompisar denna spännande fredag i maj.
Det gladaste loppet
Barn, unga och vuxna med intellektuella funktionsvariationer springer distanserna 4,1 eller 2,2 kilometer i full fart med eller utan hjul genom Slottsskogen med pampig målgång på Slottsskogsvallen. Skolor, daglig verksamhet, motionärer med personliga assistenter men också barn med sina föräldrar är välkomna till Specialvarvet och deltagare strömmar hit i bussar från hela landet. I år för sextonde året i rad. Sara Brankell är funktionär som jobbar med sponsorer och samarbeten på Göteborgsvarvets olika lopp.
- Specialvarvet växer hela tiden, vilket är väldigt häftigt! Varje år är det rekord på antal deltagare och i år är det över 2000. Vi får också fler och fler samarbetspartners vilket gör att det händer mer och mer runt loppet.
Clowner som går runt och skojar, lyckohjul med popcornvinster, ansiktsmålning och ett moln av såpbubblor över förväntansfulla deltagare sprider en härlig feststämning i Slottsskogen.
- Specialvarvet är det gladaste loppet och klart roligast på hela veckan!
Varvet på schemat
Läraren Anette Hedlund, som springer med Tuva, är helt klar över varför skolan har Specialvarvet på schemat. Det handlar självklart om motorik men också om arbete med kommunikation, verklighetsuppfattning och en samhörighet med samhället.
- Varje elev förbereder sig på sitt eget sätt inför Specialvarvet, berättar Anette. Några med pratkartor och andra med att titta på bilder och filmer från tidigare år. För Katrineberg är det här nionde året!
För Katrinebergseleverna är Specialvarvettröjan med sitt guldtryck en annan rolig och konkret förberedelse. Med den på är alla redo för start!
När Tuva och hennes klasskamrater kommer tillbaka till skolan sätts foton från loppet in i dagböcker och filmer läggs upp i Unikum, så de kan tittas på om och om igen. En elev har spelat in varvet på sin pratapparat och andra elevers talsynteser och pekskärmar hjälper dem att berätta för sina familjer om den stora upplevelsen.
Jamie och hans mamma Lotta
Lotta Hellner känner ingen som helst tvekan att låta sin nioårige son Jamie delta i Specialvarvet och är bara glad att Katrinebergs grundsärskola åker iväg på olika spännande aktiviteter med eleverna så snart tillfälle bjuds.
- Man tänker ju inte alltid på såna här grejer som förälder när man är mitt uppe i allting som är vardagssaker och det här arrangerar ju skolan. När man ser honom springa är han ju så exalterad att det bara spritter i hela kroppen på honom. Det är en stor upplevelse för Jamie detta!
Har du gjort hi-five med en laddad Jamie innan starten förstår du vad Lotta menar. Men stimulansen från aktiviteter betyder förstås ofta mycket mer än bara glädje. Lotta minns särskilt ett framsteg när Jamie var liten och genom habiliteringen fick gå i ridterapi.
- På hästryggen kom Jamies första försök att säga hej. Jag glömmer aldrig det! Det var när han satt på en av hästarna och pillade i manen på den. Då kom ett första heeej…så de här upplevelserna betyder så mycket.
Stolt förälder
Att guldglänsande medaljer och diplom men också riktigt trötta ungar kommer hem till sina föräldrar den här kvällen råder det inget som helst tvivel om. Men det är det värt, tycker Jamies mamma Lotta.
- Den ungen...det här är jätteroligt, säger hon och spanar vidare efter sonen som just passerat mållinjen i det öronbedövande jublet på Slottsskogsvallen.
Madeleine Bergenkull och Anders Eriksson
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer