Förskolans språkarbete på bokmässan
Bok- och biblioteksmässan i Göteborg gick av stapeln i september med en ny stor satsning på förskolan. Mölndals förskolor fanns på plats för att berätta om arbetet med flerspråkighet och litteraturprofil.
I årets version av bokmässan fanns ett stort fokus på förskola i både mässhall och i programinnehåll. Arbetet med flerspråkighet och litteraturprofil i Mölndals förskolor fanns representerat i en egen monter och i flera programpunkter.
Flerspråkigt arbete med språkväskor
Språkcentrum Mölndal väckte stort intresse i montern med språkolekväskorna som är fyllda av material för att stärka barns språkutveckling på olika språk. Över 200 väskor på 58 språk cirkulerar runt på Mölndals förskolor och kan även lånas hem. I varje väska finns ett informationsbrev på respektive modersmål tillsammans med böcker och lekmaterial. De visade också konceptet med väskor för att synliggöra de nationella minoriteternas språk och kulturer. Det var många som ville höra mer om arbetet och kika på innehållet i de olika väskorna.
Litteraturprofil med språk i fokus
Över hälften av Mölndals förskolor är litteraturprofilerade med ett fördjupat litterärt samarbete mellan bibliotek och förskola. Genom det här arbetssättet får barn en riklig tillgång till litteratur och fantasifulla upplevelser i sagans värld som skapar nyfikenhet, glädje och lust att lära. I Mölndals monter fanns ett lekfullt och engagerat gäng med pedagoger och rektorer från flera litteraturprofilerade förskolor tillsammans med verksamhetsutvecklare och bibliotekarier. Sagofigurer och handdockor väckte nyfikenhet och det kom en strid ström av besökare till montern som var nyfikna på att höra mer om vad en litteraturprofilerad förskola är.
Förskolescenen som ny satsning
Nytt för i år på mässan var en stor satsning på förskoleutveckling. På övervåningen fanns två nya scener för förskolan med ett gediget program under torsdagen och fredagen där allt ingick i entrébiljetten. Både på scenen och i vimlet fanns pedagoger, ledare, forskare, författare och andra inspiratörer. Våra medarbetare från Mölndal som fanns på plats kunde inte bara inspirera andra utan också få med sig en ryggsäck av nya tankar, idéer och aktuell forskning.
Mölndal i flera programpunkter
Språkarbetet i Mölndals förskolor presenterades också i flera programpunkter. Linda Bergh och Lena Borghesi från Språkcentrum Mölndal höll en fördjupad föreläsning om arbete med flerspråkighet i förskolan. De pratade om flerspråkighet som framtidens kompetens och vikten av att arbeta med alla barnens språk i förskolan. De visade också exempel på hur förskolor på olika sätt kan levandegöra arbetet med de nationella minoriteternas språk och kulturer.
Intill förskolescenen fanns också en poddbox där en strid ström av intressanta inslag sändes live för de som ville stanna till och lyssna. Verksamhetsutvecklare Carina Eriksson deltog i ett samtal om varför det är viktigt med böcker, hur vi gör och hur vi kan få till ett samarbete med biblioteket. Avsnittet kommer att sändas i förskolepodden: Vi pratar förskola under hösten.
Musik för språkets skull
Även Mölndals kulturskola fanns med i en programpunkt där Jon Wallner, biträdande kulturskolechef i Mölndal, deltog på förskolescenen tillsammans med representanter från Göteborg, Motala och Örebro. Kommunerna ingår i det gemensamma projektet ”Små barns skapande” Projektet har också resulterat i den digitala handboken Musik för språkets skull som riktar sig till både pedagoger och familjer i förskolan.
Mölndal har flera förskolor med i projektet där förskolorna får besök från Kulturskolan. Jon berättar att han ser det här som ännu ett ben i Mölndals förskolors systematiska språkarbete.
Marie Eriksson och Anders Eriksson
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer