Satsning för livslång rörelseglädje
Det händer något när vi får komma i rörelse tillsammans och ta fram det lekfulla i oss. Det märktes tydligt när förskolorna Gärdesängen och Bifrost samlades för en rörelserik uppstart i projektet Make a Move.
Make a move är en långsiktig satsning, för att skapa ett mer rörelserikt samhälle, som leds av RF-SISU Västra Götaland med stöd av Västra Götalandsregionen. Fysisk aktivitet är en förutsättning för att må bra, såväl fysiskt, psykiskt och socialt. En av nycklarna till detta är rörelseförståelse (på engelska physical literacy) som handlar om att skapa förmågan, förutsättningarna och viljan att vara fysiskt aktiv – hela livet.
Mölndals stad är pilotkommun i Make a move med flera olika aktörer och skolor involverade. Det finns också planer på att bygga in mer rörelse i det offentliga rummet och att satsa på rörelse för seniorer.
Fyra förskolor i Mölndal startar nu upp sin rörelsesatsning. Valås och Kyrkängens förskolor i Lindome är pilotförskolor tillsammans med Gärdesängens förskola. Även Bifrost förskola kommer att vara med i projektet och ta del av kompetensutvecklingen.
Fartfylld workshop
Under en förmiddag i augusti fick pedagogerna på förskolorna Gärdesängen och Bifrost delta i en engagerande workshop där teori varvades med lekfull praktik tillsammans med Julia Hildorzon och Emelie Lilja från RF-SISU Västra Götaland.
Det händer något när vi tillför nya material och sinnliga intryck i en aktivitet och när Julia och Emelie delar ut färgglada sjalar fylls gården genast av sorl, rörelse och skratt. Pedagogerna utmanas sedan att testa sjalarna på flera nya sätt.
-Precis så kan vi arbeta även med barnen berättar Julia. Genom att successivt avancera utmaningarna kan barnen få nya erfarenheter av rörelse.
Julia och Emelie beskriver att barn behöver den här progressionen i aktiviteterna vi erbjuder men också i den fysiska miljön. När barn möter växande rörelseutmaningar får de uppleva den där lite kittlande känslan i magen som det innebär att få ta nästa steg. Det kan vara en högre höjd, högre fart eller en svårare rörelse. De använder begreppet riskful play som bland annat handlar om hur fysiska utmaningar kan skapa rörelseglädje och leda till att barnen blir bättre på att själva bedöma risker.
-Ett konkret tips är att avvakta 10 sekunder när barnen testar en ny utmaning och sedan guida och låta barnen få en rörelseutveckling säger Julia.
Locka till rörelse
Make a move handlar om att skapa möjligheter för människor att vilja, våga och kunna komma i rörelse. Ju fler rörelser en människa behärskar, desto roligare blir det att röra på sig. Här lyfter Julia och Emelie betydelsen av att hitta det magiska, den där glöden, där många vill vara med. Sedan kan det översättas till fler aktiviteter.
Under den sista delen av workshopen får pedagogerna uppleva hur en enkel aktivitet som sten, sax, påse kan bli just ett sådant glödande tillfälle fyllt av skratt och rörelseglädje. Aktiviteten börjar ganska lugnt med den klassiska varianten. Sedan avanceras aktiviteten genom att alla rör sig runt och utmanar varandra. Den som vinner varje duell får ta täten i ledet och efter en stund ringlar långa led likt maskar på förskolegården. När dessutom musik börjar ljuda i högtalarna blir det fullt av rörelse och dans i leden. Men utmaningen är inte slut här. I nästa steg ska formerna sten, sax och påse utföras med hela kroppen istället för handen.
Nästa steg för förskolorna
Den inspirerande workshopen blev en kick för att komma igång och även Lindomes förskolor ska snart ha en liknande uppstart. Nu fortsätter fördjupningen i rörelseförståelse på arbetsplatsträffar, i lärgrupper och genom nätverkande mellan förskolorna.
Rektorerna Christina Gyllander, Annelie Andersson och Eva Rolander ser en stor potential i rörelsesatsningen. Just kombinationen teori, praktik och egna aktioner skapar goda förutsättningar för att projektet ska kunna göra skillnad menar de.
-Vi har fått ett smörgåsbord av idéer och tankar som flätas samman med alla andra delar i verksamheten. Rörelsen och lekfullheten blir en naturlig del av arbetet med exempelvis språk, matematik och digitalitet säger Annelie.
Rektorernas målsättning är att det här också ska ge ringar på vattnet så att rörelseglädjen får spridning i många led. Dels till vårdnadshavarna på förskolorna men också till fler förskolor och andra verksamheter. Det här är bara början på en spännande resa mot ökad rörelse. Genom samarbete, forskning och lekfulla aktiviteter kan Make a Move bidra till en mer aktiv och hälsosam framtid för kommande generationer.
Marie Eriksson
Verksamhetsutvecklare
Är din verksamhet intresserad av att veta mer så kika in på projektets hemsida. Du kan också kontakta:
christina.gyllander@molndal.se
annelie.andersson01@molndal.se
eva.rolander@molndal.se
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer