Bloggar
Inlägg från alla Pedagog Mölndals bloggar.
-
Allt du velat veta om språk!
I augusti var det dags för den årliga träffen mellan Språkcentrum Mölndals lärare och lärarna i nätverket för svenska som andraspråk. Den här gången fick vi lära oss mer om hur några av världens språk är konstruerade och hur de skiljer sig från det svenska språket.
-
Det hållbara arbetslaget
Samspelet i förskolans arbetslag är avgörande för kvaliteten på verksamheten och för pedagogernas inre hälsa. Camilla Vahlberg har skrivit en bok med konkreta verktyg för att utveckla ett positivt samarbetsklimat i förskolan.
-
Årets Åttologi är här
Årets antologi med noveller skrivna av Mölndals åttondeklassare är här. Alla elever i årskurs åtta i Mölndals stad har fått skriva en novell på temat "Flykt". I boken Åttologin kan du läsa en novell från varje klass. Den finns att låna på alla bibliotek i Mölndal.
-
Delat lärande i Mölndal
Nu börjar ett nytt läsår med delat lärande i Mölndals förskole- och skolverksamheter. Kanske vill just du synliggöra ditt arbete och inspirera andra.
-
Bokattack!
Språkcentrums podd sätter den här gången fokus på skolbibliotek och Margareta Guldér, skolbibliotekarie på Kvarnbyskolan berättar om både bokprat, källkritik och samarbete med andra skolbiblioteksansvariga i vårt nya nätverk till hösten.
-
Juniorambassadörer på Sörgårdsskolan
På Sörgårdsskolan utbildas elever i årskurs 8 och 9 till att bli certifierade juniorambassadörer med uppdrag att sprida EU-kunskaper tillsammans med andra ungdomar i Europa.
-
Rastsamverkan som gör skillnad
Kicki och Ann-Charlotte arbetar som rastsamverkare på Eklandaskolans lektorg. En plats fylld av aktiviteter, social gemenskap och trygghet.
-
Laborativ matematik motiverar eleverna
Speciallärare Erika Ringström ger en inblick i den anpassade grundskolans arbete med matematik. Genom konkreta material och laborativa aktiviteter skapas en motiverande matematikundervisning som engagerar eleverna.
-
Skulpturprojekt i förskolan
På Stensjöns förskola har avdelningen Solägget dykt ner i ett skulpturprojekt som engagerat barnen i flera månader. Projektet har tagit dem till många olika platser och medfört utforskande med alla olika uttrycksformer.
-
Fritt arbete ger mer tid på kulturskolan
Hur ger vi våra elever mer tid på kulturskolan utan utökade resurser? Den frågan ledde fram till en ny, kompletterande, undervisningsform där eleverna själva styr över innehållet.