Translate

Use Google to translate the web site.
We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome

- Jag svävar på små moln!
Treornas lärare Sofia Västanhav möter oss med ett brett leende när vi kliver in på Skånhällaskolan i Lindome.

Sofia vet vad vi är nyfikna på och hon har precis fått svart på vitt om en elevs oväntat snabba och positiva läsutveckling.

- Jag är så himla glad...kom så får ni se!

Vi går in i ett klassrum, slår oss ner vid en dator och Sofia berättar att det är här som hon fått helt nya ögon på läsförmågan hos var och en av sina elever och därför på ett nytt sätt kunnat skräddarsy stödet för varje individ.

Eyetracker och AI

Under vårterminen 2019 gick några lärare i varje årskurs, tillsammans med specialpedagogerna på skolan, en utbildning i ett nytt digitalt screeningverktyg. Verktyget Lexplore mäter läsförmågan hos en elev genom att, med hjälp av en eyetracker, kartlägga elevens ögonrörelser då den läser.

Att screena tar i sig bara några minuter och förarbetet består i att sätta upp utrustningen och ställa in den så att den passar för elevens längd.

- Hjälps vi åt två lärare screenar vi en hel klass på två timmar, säger Sofia.

Vid ett screeningtillfälle sätter sig eleven tillrätta i stolen framför datorn och läser två korta texter från datorskärmen. Efter läsningen ställer läraren ett antal frågor kring läsförståelsen och sen skickas värdena iväg för analys av AI, artificiell intelligens. Bara några dagar senare publiceras elevresultaten i Lexplores webbportal på både grupp- och individnivå.

Datamodellerna i Lexplore bygger på flera års forskning av barns läsförmågor och ger konkreta siffror men också rekommenderade insatser granskade av logopeder, lärare och specialpedagoger.

Det visste vi inte!

- Resultaten är alltid förvånande, säger Sofia och menar att hon trots att hon är en erfaren lärare ständigt får upp ögonen för sånt hon inte visste om eleverna läsförmåga. En elev som hon trott läste effektivt och med god läsförståelse kan visa sig ha det riktigt jobbigt och för en med kända svårigheter kan hjälpen nu anpassas på ett helt nytt sätt.

Eleverna screenas minst en gång per läsår och gör också uppföljningstester. Resultaten hjälper förstås lärarna och eleverna men har också blivit ett tydligt underlag vid samtal med vårdnadshavare. Något som Sofia nu vill ta ytterligare ett steg genom att på treornas nästa föräldrarmöte låta en vårdnadshavare själv låta sig scannas inför de övriga, så att alla ser hur det går till.

-Kul, tycker treorna Linnea och Elsa.

Tävlar mot sig själva

Linnea och Elsa vill gärna berätta om hur bra det är att få arbeta med ögonscanning och AI-analys och det blir tydligt att det är tävlingsmomentet, att tävla mot sig själv och mäta sina förbättringar, som är extra kul!

Linnea funderar också över hur hon när hon är stressad kan behöva läsa om en text 1000 gånger för att förstå och att om hon lär sig läsa snabbare inte behöver sitta kvar i skolbänken så länge och det är ju bra. Då blir det mer tid till annat.

- Jag läser redan snabbt men hoppas på att bli ännu snabbare och lära mig fler krångliga ord, säger Elsa.

Elelver pratar, SKånhälla. Foto: Anders Eriksson.

Hjälper varandra

Men även om Elsa och Linnea gillar själva tävlingsmomentet i mätningarna så tycker de att scanningen också fört med sig en större hjälpsamhet elever emellan. De sitter ofta tillsammans i par eller grupper och tränar.

- Om man är med nån man verkligen känner och verkligen gillar blir man inte så nervös när man läser så det hjälper en i läsningen.

-Man vill ju hjälpa varandra!

Rektors initiativ

Annika Karlsson som är rektor på skolan berättar om hur hon fick nys om verktyget och varför skolan satsar.

- Jag brukar försöka omvärldsspana och se vad som är på gång inom forskningen i skolvärlden och då kom jag i kontakt med Lexplore och tyckte att det verkade intressant.

- Vi ville utveckla vår digitala kompetens på enheten samtidigt som det skulle gynna eleverna. Lexplore är både objektivt och tidseffektivt. Vi får snabbt fram en screening över var eleverna i en klass befinner sig i sin läsutveckling och kan börja arbeta med dem på deras nivå.

- Att ha en god läsförmåga är en av nycklarna till goda skolresultat. Det är absolut värt pengarna vi satsar på detta.

Screeningen utökas

Skånhällaskolan har 2019 varit pilotskola för verktyget i Mölndals stad och till en början var det bara Sofias klass som screenades. Under hösten beslutade skolan att samtliga elever i årskurserna 1-4 ska screenas och till våren kan det bli aktuellt också för femmorna och sexorna. Det hoppas förstås Sofia på, eftersom hon ju svävar på små moln av sina elevers fina framsteg.

Nyfiken på mer?

Vill du komma i kontakt med Skånhällaskolans lärare eller ledning, för att prata mer om hur de arbetar, är du välkommen att höra av dig till
sofia.vastanhav@molndal.se

Madeleine Bergenkull
Anders Eriksson

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Dela på:

    Senast uppdaterad 2019-12-10 10.14

    Missa inget, prenumerera på våra artiklar

    Hantera prenumeration

    Artikelarkiv