Translate

Use Google to translate the web site.
We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Translate

Fiolen ska stärka språket i förskolan

På Bifrost förskola har femton minifioler just flyttat in. De ska användas i det nystartade projektet "Små barns skapande" som kulturskolan genomför med stöd av Arvsfonden. I projektet får de äldre barnen på förskolan stärka sin språkinlärning genom musik och rytm.

Då kan ni hämta era fioler och ställa er på en grön prick!

Knappt har fiolpedagog Charlott Beckstrand hunnit uttala orden förrän elva små fotpar har studsat iväg mot fiollådorna som ligger uppradade på bord, stolar och soffor längs väggarna i ett av rummen på Bifrost förskola. Viss förvirring utbryter när några av barnen har glömt vilken symbol de hade på sin fiol. Var det en orm? Eller kanske ett får eller en giraff?

Rytmikpedagog Ellen Hallin trollar hastigt fram en lista på sin dator och ser efter. Jodå, det var ormen, snabbt iväg och hämta fiolen!

Snart har alla barnen fått med sig ett instrument och står förväntansfullt på varsin grön prick på golvet. Lagom utspridda så att de inte ska råka stöta in i varandra under övningarna. Ellen slår igång musik på datorn och Charlott håller ut fiolen framför sig som en ratt.

Då kör vi lite bil med fiolen, hojtar hon och barnen är genast med på noterna. De rattar och vrider och svänger med hela kroppen och är inte sena att hänga på när Charlott lyfter fiolen högt över huvudet, svajar åt än den ena sidan och än den andra och låter fiolen landa på axeln. Sedan kopplar de allihop fiolen i ett stadigt grepp under ena armen och böjer sig framåt i den obligatoriska bugningen för publiken.

Efter motorikövningen är det dags att landa på golvet för en genomgång av fiolens olika delar och vilken sträng som är vilken. Ekorren, apan, draken, grodan, ropar barnen när Charlott pekar på strängarna en efter en.

Små barns skapande

Charlott Beckstrand har undervisat i fiolrytmik på kulturskolan i arton år och har för närvarande 3 grupper i veckan med barn mellan 5-7 år, tillsammans med Ellen Hallin. I början av oktober gick de in i projektet Små barns skapande och det är därför de befinner sig här på Bifrosts förskola.

Projektet finansiseras av Arvsfonden under tre år och förutom Mölndal ingår även Göteborg-Angered, Motala och Örebro i projektet, men det är bara Mölndal som har valt att arbeta med just stråkrytmik, eller ministråket som barnen kallar det. Syftet med projektet är att stärka språkutveckling, självförtroende och känslan av delaktighet hos små barn.

Stråkrytmik är ett väl inarbetat koncept som vi har här på Mölndals kulturskola förklarar Charlott. Vi jobbar bara lite annorlunda i det här projektet eftersom vi har yngre barn och de tar dessutom inte hem fiolen mellan gångerna. Därför kan de inte öva hemma utan behöver lära sig allt när vi kommer hit.

Lustfyllt lärande

I ministråket får barnen utveckla sitt språk genom rytmer, sång och rörelse. De lär sig att ta plats och göra sin röst hörd och stärker sin självkänsla genom musiken och de framsteg de gör på fiolen.

Även om det bara är tredje gången barnen träffar Ellen och Charlott visar de prov på både kunskaper och glädje över att få visa vad de kan. Det plinkas och plonkas på strängarna i takt med Ellens komp på pianot och Charlott behöver inte upprepa instruktionerna två gånger utan alla följer genast med i melodin hon lärt dem.

Lite svårt är det att få fiolen att ligga rätt mot hakan men kämparandan är stor och med lite vilja så går det! Än har barnen inte fått stifta bekantskap med några stråkar, men fingrarna rör sig ivrigt över strängarna och knäpper än på draken, än på grodan och än på ekorren och apan.

Glass, peppar och pyttipanna

För att det inte ska bli för mycket myror i kroppen får barnen med jämna mellanrum springa och lägga undan sina fioler och samlas i ring för att sjunga och göra rörelser med hela kroppen. De övar på takt och rytmer genom att till exempel göra ramsor och rörelser i varierande tempo, från snabbt till jättesnabbt.

Just att kombinera instrumentundervisning med rytmik gör lärandet lustfyllt för barnen”, säger Charlott. ”De orkar mer när det händer något hela tiden.

Vad tror ni, går den här ramsan att göra ännu snabbare? frågar Ellen och möts av ett glädjetjut från ringen. Till slut går det så snabbt att barnen bubblar av skratt och nästan ramlar omkull i sin iver att hänga med.

De får även prova att gå runt i ring i olika tempo beroende på vad Ellen spelar på pianot. Barnen har lärt sig att det finns olika ord som passar in på de olika takterna. När Ellen spelar jättelångsamt mässar de glass, glass, glass, glass och tar långa kliv. Så ökar hon tempot och fötterna går med raska steg: pe-ppar, pe-ppar, pe-ppar, pe-ppar. Till slut nästan springer de när pianotakten spelar pytt-i-pa-nna, pytt-i-pa-nna, pytt-i-pa-nna.

Kulturskola + förskola = sant

Kopplingen mellan språk och musik, rörelse och lärande är inget nytt. I tidigare satsningar inom kulturskola och förskola i till exempel Örebro kommun har man kunnat se resultat som bättre måluppfyllelse i skola, stärkt självkänsla och självförtroende hos barnen, ett utvecklat språk och bättre koncentrationsförmåga.

Pedagogerna på Bifrost förskola är väldigt glada över att projektet Små barns skapande har kommit just till dem så här i inledningsskedet.

Åh, är det torsdag? Då är det fiol! hör vi barnen säga, berättar förskolepedagogerna Karin Johansson och Therese Gybäck. Vi ser hur de visar resten av barnen, som inte är med i projektet, hur man går i takt och de lär ut sångerna och rörelserna till kompisarna. Vi tycker det är så bra att barnen får lära sig ett instrument som uttrycksform och är tacksamma för att ha den här tillgången i vår verksamhet och i arbetet med barnen.

Under arvsfondsprojektets tre år ska de deltagande kommunerna utbyta tankar och erfarenheter med varandra och hjälpas åt att sätta ihop ett undervisningsmaterial som sedan kan användas på förskolor över hela landet. På så vis ska förhoppningsivs alla förskolor få möjlighet att ta del av konceptet så småningom.

I Mölndal har kulturskolan arbetat nära grundskolan i många år. Kulturskolans lärare finns på skolorna för att undervisa eleverna i musik, instrument och sång, delta vid skolavslutningar och annat. I förskolan har närvaron inte varit lika stor men om arvsfondsprojektet faller väl ut och det går att hitta fortsatt finansiering kan ministråket på sikt bli en permanent satsning som flyttar runt mellan förskoleenheterna.

På Bifrosts förskola har eleverna just avslutat låten de ägnat de senaste fem minuterna åt att lära sig. Med fiolen i ett fast grepp under armen bugar de djupt för en osynlig publik. Sedan lägger de tillbaka fiolerna i lådorna för den här gången och springer iväg på studsiga ben för att visa de yngre kompisarna vad de fått vara med om!

Victoria Eriksson

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Dela på:

    Senast uppdaterad 2019-11-07 13.11

    Missa inget, prenumerera på våra artiklar

    Hantera prenumeration

    Artikelarkiv