Spel som boostar spelandet

Tomatbingo och hemmatillverkade tärningar hjälper kulturskoleelever att lära sig musikterori.

Att sitta och lyssna eller öva på en uppgift i 40 minuter kan få vem som helst att börja skruva på sig, oavsett ålder. På kulturskolan använder pianoläraren Olga Krivulina sällskapsspel för att hålla elevernas koncentration och intresse uppe. Och det har fått stora effekter både på det sociala samspelet och lärandet.

När man ska lära sig ett instrument handlar det inte bara om praktiska moment där man sitter vid instrumentet och ska spela. Det finns också många teoretiska moment som man behöver känna till innan man ska spela ett stycke. De momenten kan man ibland behöva närma sig på ett roligt sätt för att öka engagemanget och motivationen.

Olga har märkt är att när eleverna upplever en uppgift som svår eller tråkig kan hon avdramatisera uppgiften och låta eleverna lära sig på ett sätt där de kanske inte ens märker att de lär sig. Och det behöver inte handla om att bryta teoretiska inslag utan det kan vara att man inte orkar sitta och spela piano i 40 minuter i sträck. Det behövs variation i lektionerna.

Ögat stärker minnet

Med hjälp av sällskapsspel kan Olga förklara olika teoretiska moment på ett lekfullt och engagerande sätt. En fördel är att spelen hjälper barnen att visualisera vilket gör att de lättare kommer ihåg det de lärt sig.

Om man till exempel ska lära sig om korsförtecken så kommer en del elever att förstå direkt bara av att jag förklarar för dem men många behöver något mer för att informationen ska stanna kvar i minnet. När man får använda fler sinnen än bara hörseln så får man hjälp att komma ihåg informationen bättre.

Olga började med att göra en tärning med olika toner med korsförtecken på. Eleverna fick turas om att slå med tärningen och berätta vilken ton de slagit fram. Sedan byggde de på med en spelplan där eleverna fick leta upp tonerna de slagit fram och flytta sin spelpjäs dit. De kan även använda sig av spelkort för att bygga på ytterligare. På så vis blir det både variation och progression i spelandet.

Lek gör att det går snabbare att lära sig. Positiva associationer stärker minnet. När jag ser att eleverna svarar positivt på det vi gör väljer jag att inkludera fler sådana aktiviteter och deras upplevelse blir bättre.

Övning i samarbete

Att spela spel gör hela inlärningsprocessen roligare, mer engagerande, får eleverna att tänka utanför boxen och främjar kreativiteten. Genom att man måste samarbeta eller åtminstone interagera med varandra i spelet utvecklar och stärker man sociala färdigheter som samarbete, samspel, kommunikation och empati. Det skapar en trygg miljö på ett annat sätt än när man bara sitter vid varsitt piano.

Eleverna börjar prata och skratta och hjälpa varandra. Ibland behöver jag som lärare bara stå och titta på så löser de uppgiften tillsammans. Visar varandra hur man ska göra.

Spelen hittar Olga på internet, där hon även hämtar inspiration till att skapa egna spel. Många kulturskolelärare använder sig av metoden Music Mind Games – en metod för att undervisa i musikteori. Det finns färdiga spel att köpa på nätet. Men där finns också mycket material att hämta gratis.

Ganska mycket finns på engelska men då kan man ta inspiration och göra egna varianter på svenska. Jag gör egna kort, spelplaner och annat i ordbehandlingsprogrammet Pages på min Mac-dator. Man behöver inte ha avancerade, dyra layoutprogram för att skapa spel. Det finns sidor med gratisillustrationer som man får använda. Det är bara fantasin som sätter gränser. När man väl har börjat så kommer man på nya idéer efter hand. Man kanske bollar med kollegor eller får nya idéer medan man spelar med eleverna.

Spel för alla åldrar

Olga brukar kombinera element från olika spel som hon hittar. Hon funderar över hur hon vill använda materialet och anpassar det efter elevernas behov, ålder och nivå.

Jag har läst någonstans att barn orkar koncentrera sig i lika många minuter som sin ålder, sedan blir man trött. När jag undervisade piano i Ryssland var min yngsta elev 2 år och 8 månader, då behöver man använda ett lekfullt sätt i undervisningen. Så leken har funnits med mig hela tiden. Det är ett bra sätt att undervisa yngre barn på. Inte minst i utbildningen till lärare pratar man mycket om hur viktig leken och ett lekfullt angreppssätt är.

Med de yngre eleverna bryter hon av varje lektion med ett spel. Men det är inte bara de små barnen som uppskattar avbrotten. Olga brukar känna in var de äldre eleverna befinner sig för dagen och justera lektionsupplägget efter det. De kanske har haft mycket i skolan och inte riktigt orkar, eller inte har hunnit öva på sin spelläxa mellan lektionerna. Märker hon att eleverna blir trötta eller okoncentrerade plockar hon fram ett spel eller något annat moment som lättar upp. Så blir fokus på något annat och eleverna får känna att de lärde sig något extra.

Tomater, ters och septima

Under en lektion med fyra elever i årskurs 4 och 5 passar Olga på att introducera spelet Tomatbingo som ett avbrott i övandet på My Heart Will Go On på pianot. Spelet hjälper eleverna att bli snabbare på att ta ut intervaller. Något som är till stor hjälp för att snabbare hitta rätt i pianospelandet.

Spelet består av en kortlek där de olika intervallerna är avbildade och som ett extra spänningsmoment finns också fyra olika tomatkort: tomatketchup, tomatjuice, rutten tomat och krama en tomat, som låter spelarna stjäla av varandra, ta ett extra kort och så vidare.

Olga försöker sig först på en genomgång av intervallerna på whiteboardtavlan men eleverna har redan kastat sig över lådan med spelpjäser där de förtjust väljer ut färgade glaspärlor att spela med. De lyssnar med ett halvt öra när hon förklarar skillnaden mellan prim, sekund, ters, kvart, kvint, sext, septima och oktav och visar med magneter på tavlan hur de ser ut.

Sedan är det dags att börja spela. Eleverna ska dra varsitt kort ur leken, säga vilket intervall de ser på kortet och lägga en glaspärla på rätt text på bingobrickan. Svaren kommer lite tveksamt under första rundan men redan när det är dags att dra andra kortet slungas de rätta svaren blixtsnabbt fram och efter bara någon minuts spelande hörs ett triumferande "Bingo!"

Ser ni vilken magi som uppstår när vi spelar spel, tjoar Olga. Ni har redan lärt er att se skillnaden på de olika intervallerna helt automatiskt.

3 tips från Olga

  • Är du musiklärare och vill hitta färdiga spel till din undervisning kan du kika in på musicmindgames.com
  • Vill du göra egna spel kan du hämta illustrationer gratis från exempelvis pixabay.com eller unsplash.com.
  • Det går att använda redan färdiga spel du har hemma och utveckla dem för ditt eget syfte. Kortlekar, bingobrickor, tärningar och annat kan man göra mycket med.


Olga Krivulina, pianolärare
& Victoria Eriksson, kommunikatör

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Dela på:

    Senast uppdaterad