Bortglömd utrustning blev uppskattad filmstudio

Projektor och filmduk har flyttat upp ur ett källarförråd och en egengjord greenscreen tillverkades av en gammal overhead-duk. Kulturskolans nya filmstudio kostade nästan ingenting men har stort värde för undervisningen!

För fyra år sedan introducerades filmskapande i Kulturskolans kursutbud på prov, med pengar från Svenska Filminstitutet. Kurserna blev en succé och idag ringlar köerna långa till Film och animation för barn mellan 7–12 år. Filma/skådespela-kursen lockar högstadie- och gymnasieelever och Kulturskolans numera fast anställda filmpedagog Linda Svanegård besöker även årskurs 3 och 8 på alla kommunens grundskolor för att hålla filmworkshops inom ramen för Mölndals stads kulturgaranti.

Filmverksamheten blev snart så populär att det uppstod ett behov av större utrymmen för filmandet. En av musiksalarna i det gamla Estethuset som Kulturskolan delar med Fässbergsskolan visade sig vara perfekt för en filmstudio. Rummet har stora öppna ytor och tack vare att de båda mindre grupprummen har tjocka väggar och dubbla dörrar kan eleverna få det tillräckligt tyst och lugnt omkring sig när de ska spela in ljud till sina animerade filmer.

Specialeffekter med greenscreen

För att klassrummet skulle bli en filmstudio behövdes en hel del utrustning som det inte fanns utrymme för i Kulturskolans budget. Då kom Maria Wilhelmsson, som då var biträdande Kulturskolechef, på att hon bett att få spara en del saker från gamla Fässbergsgymnasiets medieprogram för flera år sedan – saker som snällt låg och väntade i en källare på att få användas igen. Sagt och gjort, Maria och Linda grävde snabbt fram en enorm filmduk som spändes upp över en hel vägg i salen och en stor projektor och en kraftfull ljudanläggning dammades också av och monterades upp. Linda plockade ner overhead-duken som använts i skolundervisningen och målade den i en speciell grön nyans som gör den lämpad att användas som greenscreen.

Några tygbitar fick också grön färg för att bli flyttbara greenscreens som eleverna kan ta med sig ut på skolgården om de vill arbeta med sina filmer där. Färgen som blivit över tänker Linda använda till att måla rekvisita som eleverna kan skapa roliga effekter med.

Man kan till exempel slänga en hatt på en grönmålad tamburmajor, redigera bort det gröna i datorn och få det att se ut som om hatten hänger i luften, berättar hon.

Många användningsområden

Eleverna har varit mycket nöjda med den nya filmstudion och både greenscreenen och redigerings- och ljudinspelningsrummen används flitigt. Möjligheten att titta på sina egna filmer på den stora filmduken ger extra plus i kanten.

Linda Svanegård hoppas att filmstudion även ska användas av andra kurser framöver. Till exempel kan instrumentlärare spela in delar av lektionerna i undervisningssyfte eller skapa övningsvideos för eleverna.

Undervisning i VR-miljö

Inom budgeten rymdes inköp av mobil VR-utrustning till filmstudion så att eleverna kan uppleva olika VR-miljöer i undervisningen. Det finns appar för upplevelser kombinerat med lärande, där man bland annat kan besöka Taj Mahal, Vatikanstaten och andra kända platser i VR-miljö. Sedan finns det även program där eleverna kan interagera med VR-världen genom att till exempel välja virtuella penslar och svepa med armarna över virtuella objekt för att färglägga dem. Det finns också naturmiljöer där användaren själv kan lägga till träd, stenar och andra element i miljön de besöker.

Sedan tidigare använder sig eleverna även av Kulturskolans 360-graderskamera som skapar en känsla av att tittaren befinner sig inuti filmen. Eleverna i filma/skådespela-kursen har redan spelat in flera kortfilmer med kameran. Bland annat en viktig film om mobbing där man som tittare placeras i mobbarnas blickfång och får uppleva hur det kan kännas att bli retad.

Fler 360-filmer finns på Kulturskolans YouTube-kanal för den som vill titta eller använda filmerna i sin undervisning. För att uppleva 360-effekten krävs till exempel en mobiltelefon eller ipad som kan spela upp 360-film. Eller ett par Google Cardboard-glasögon.

Victoria Eriksson med kollegor på Kulturskolan

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Dela på:

    Senast uppdaterad