Projekt Sopsamlarmonster
Under vårterminen har Bölet och Heljereds förskola haft Sopsamlarmonster som gemensamt projekt. Syftet var att få barnen mer delaktiga i återvinningen, få ökad förståelse och bli mer medvetna.
Tillsammans med GR (Göteborgsregionen som har detta projekt) har vi pedagoger och barn under våren utvecklat vår återvinning och tänk kring hållbarhet. Utifrån GR’s färdiga koncept och handledning har barnen fått lära känna de olika sopsamlarmonstren.
Hållbara monster
Förskolorna fick två monster att arbeta med gemensamt. De hette Kompostina, som vill ha matrester och komposterbart material och Flamman som älskar allt som är brännbart.
Syftet var att kunna mäta varje förskolas matsvinn samt det brännbara materialet som slängs. En startvecka inledde projektet tidigt på terminen, då vägdes matsvinnet och det brännbara soporna. Slutvägningen skedde under en vecka i slutet av terminen, detta gjordes med hjälp av konkret, färdigt material som var tydligt och roligt för barnen och personalen att arbeta med.
Veckorna ställdes emot varandra i en sammanställning för att se om det hållbara arbetssättet hade blivit ännu bättre. Både lokalvårdare och kökspersonalen var delaktiga i projektet. Varje avdelning fick ytterligare 1-2 monster tilldelat sig att lära känna och arbeta med. Nedan lyfter vi exempel på två utav sopsamlarmonstren och en aktivitet kopplat till vardera monster.
Monstret Prassel
Av material i pappersåtervinningen, som gamla teckningar, har en grupp byggt upp en Dinolåda. Först revs pappret i småbitar, sedan blandade vi det med tapetklister och byggde upp ett Dinolandskap i en kartong.
Monstret Textila
Här har barnen rensat ut de vantar och strumpor som inte var i par eller var lite slitna. Barnen stoppade och formade figurer i olika skepnader och skapade ett manus till en teaterföreställning som sedan spelades upp på avdelningen. Efter det var figurerna med i leken på förskolan.
Lärande om hållbar utveckling
Utifrån det färdiga konceptet och materialet har alla barnen fått möjlighet att vara delaktiga och ha inflytande över sitt lärande i hållbar utveckling.
”Förståelse för hur människors olika val i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling,” (Lpfö18, s. 14).
Vi kommer fortsätta använda monstrena och det färdiga materialet i vår undervisning. Projektet har varit väldigt roligt och uppskattat av både barn och personal.
Kattis Dahlin
Förskollärare Heljereds förskola
katarina.dahlin@molndal.se
Malin Espenholt
Bölets förskola
malin.espenholt@molndal.se
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Förskolebloggen
Av oss som på olika sätt arbetar i eller som stöd för förskola och pedagogisk omsorg i Mölndal.
Blogginlägg
-
Marc Chagall i förskolan
-
Hållbarhetsprojekt i förskolan
-
OS-vecka på Valås förskola
-
Samarbete under barnboksveckan
-
Skulpturprojekt i förskolan
-
Ett specialpedagogiskt förhållningssätt för alla
-
Barnkonventionen som projekt
-
Erasmusprojekt bjuder på upplevelser
-
Förskolekökets recept i ny kokbok
-
Sagans väg till barns och vuxnas lek
Kommentarer