Mentorskap och kollegialt lärande i Barcelona

Medarbetare från Språkcentrum deltog i september i en Erasmuskurs i Spanien och fick med sig nya kunskaper, metoder och handfasta tips kring mentorskap, stöttning av lärare, klassrumsobservationer och feedbacktekniker.

Första kursdagen vaknade vi tidigt och promenerade till kurslokalen som låg så centralt beläget som det bara går i Barcelona, knappt ett kvarter från Plaça de Catalunya. I en byggnad av det äldre snittet, komplett med mosaikgolv, möttes vi av vår kursledare och snart anslöt övriga kursdeltagare. Tillsammans utgjorde vi en grupp av skolledare och lärare med erfarenhet från Belgien, Bosnien Hercegovia, Marocko, Ungern och Sverige.

Under den veckolånga kursen fick vi lära känna varandra närmare och reflektera kring våra olika skolsystem och erfarenheter, men också djupdyka i metoder för effektiv coachning och utveckling av en god mentorskapsrelation, där både aktivt lyssnande, självreflektion och konflikthantering ingick. Huvudfokus lades dock vid mentorskapets utformning och vi tittade på både coachens och mentorns uppdrag utifrån syftet att uppmuntra till utveckling och självförbättring inom olika områden, men medan coachens delaktighet ofta är mer instrumentell och kortsiktig, bygger ett mentorskap på en djupare relation och grundar sig i råd och stöttning utifrån mentorns samlade erfarenheter över tid. Utifrån detta var det intressant att höra från bland annat våra belgiska kollegor hur mentorsrollen är utformad på deras skolor:

I Belgien läggs stor vikt vid mentorskap för nya lärare, vilket fick mig att fundera över om vi i Sverige skulle kunna satsa mer på och utveckla denna aspekt i vårt eget skolsystem. Jag tror det skulle vara en fördel för många som är nya i yrket om mentorskapet var formaliserat och följde en process med fasta möten mellan mentor och adept i upp till två år, som det gör i Belgien. - Sanda Škiljević lärare i svenska som andraspråk och modersmål bosniska, kroatiska och serbiska.

Under samtliga kursdagar varvades längre teoripass med teambuilding- och reflektionsövningar utomhus i någon av de vackra parkerna i närheten av kurslokalen. Ett av de mest intressanta teoripassen berörde tekniker för genomförande av klassrumsobservationer och vi fick bland annat lära oss om vikten av att man först och främst bygger en tillitsfull relation med den man observerar, eftersom det för många kan vara en ovan situation. I koppling till detta delade flera av deltagarna egna erfarenheter kring hur de som mentorer bygger en jämställd läranderelation med sin adept. För att det ska fungera behöver mentor exempelvis reflektera kring och arbeta aktivt med sig själv och fortsätta utveckla sina yrkeskunskaper kontinuerligt, det vill säga att inte “stanna upp” och se sig själv som fullärd.

Det jag tyckte var mest intressant var att se en observation både som ett mål och som en teknik för utveckling. Det kan vara en hjälp i att hitta en lösning på en specifik situation, exempelvis med hjälp av ett observationsschema, men det kan också vara ett sätt för att utvecklas vidare, både för mentor och adept. Reflektionen jag tar med vidare är därför: Vad ger det mig som mentor att observera och ge feedback på det jag ser? Hur utvecklar jag mina observationsförmågor? - Linda Bergh, verksamhetsutvecklare.

Under höstterminen genomför alla lärare på Språkcentrum kollegiala besök hos varandra som en del av det kontinuerliga kompetensutvecklingsarbetet. Det är något som genomförs varje läsår, men i höst har arbetet fyllts på med innehåll och tankar från flera delar av kursen. Bland annat har vi grundat med teori kring klassrumsobservationer och insamlandet av data, där vi exempelvis lyft aspekter som vikten av att gå in i en observationssituation med ett öppet sinne som inte är låst vid förutfattade meningar eller förväntningar på läraren och/eller undervisningsgruppen. Det är inte lätt att hålla sinnet flexibelt och gå in i situationer med en öppenhet som tillåter en att se det man kan se, snarare än det man vill eller antar sig se utifrån en fixerad syn, men genom att öva på det är tanken att vi kollegialt kommer bli bättre på att genomföra besök hos varandra och utveckla undervisningen tillsammans.

Vi har också pratat om feedback-tekniker och vikten av att låta den som blivit observerad få reflektera först, både innan och efter observationstillfället.

Jag fick med mig flera användbara tankar och tips på hur man kan gå tillväga när man gör klassrumsobservationer som jag kan använda mig av vid våra kollegiala besök nu under hösten. Exempelvis hur viktigt det är att ge tid till den läraren som ska observeras att själv reflektera kring: Vilka färdigheter har jag? Vilka vill jag utveckla? Hur ska jag utveckla dem? - Amal Belakhdar, förstelärare i modersmål arabiska och franska.

Sammanfattningsvis har vi fått till oss många nya tankar kring hur vi kan göra mer för att stötta både nya lärare och de som arbetat länge på Språkcentrum i deras utveckling, inte minst genom övningar som utmanat och tvingat fram självreflektion och jämförande mellan egna och andras erfarenheter (både inom vår grupp som kollegor på Språkcentrum, men också belgiska och ungerska perspektiv från övriga kursdeltagare). Att vi dessutom kunde fortsätta dela tankar och idéer med varandra under veckans gång och besök till byggnadsverk som Parc Güell och Sagrada Família, samt kulturella upplevelser som firandet av den katalanska nationaldagen, gjorde att vi återvände med nya verktyg för det kollegiala utvecklingsarbetet på Språkcentrum under läsåret och framåt.

Sara Österlund Picó
sara.osterlund-pico@molndal.se
Verksamhetsutvecklare Språkcentrum Mölndal

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Dela på:

    Senast uppdaterad