Skolbloggen
Här skriver medarbetare i Mölndals skolverksamheter om intressanta och viktiga saker ur sin vardag.
-
Elever läser för förskolebarn
I Stretered samarbetar förskola och skola för att främja språkutveckling och läslust. Elever i årskurs 6 har skrivit egna böcker som de läst för barnen på förskolan, vilket har varit mycket uppskattat.
Läs mer ...
5 kommentarer
-
Klassrummets ledarskap i ny podd
Vilket ledarskap främjar studiero, trygghet och ökar elevernas engagemang för sitt lärande? I första avsnittet av Skolpodd Mölndal medverkar tre lärare från Mölndals grundskolor.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Främjande av läsning på Katrinebergsskolan
Arbetet med läsning och litteratur är ständigt pågående och barnboksveckan i november blir ett sätt att rikta ljuset extra mycket mot läsfrämjande aktiviteter. På Katrinebergsskolan anordnades aktiviteter på hela skolan och i respektive klass och veckan avslutades med en barnboksfest.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Årets Åttologi är här
Årets antologi med noveller skrivna av Mölndals åttondeklassare är här. Alla elever i årskurs åtta i Mölndals stad har fått skriva en novell på temat "Flykt". I boken Åttologin kan du läsa en novell från varje klass. Den finns att låna på alla bibliotek i Mölndal.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Juniorambassadörer på Sörgårdsskolan
På Sörgårdsskolan utbildas elever i årskurs 8 och 9 till att bli certifierade juniorambassadörer med uppdrag att sprida EU-kunskaper tillsammans med andra ungdomar i Europa.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Rastsamverkan som gör skillnad
Kicki och Ann-Charlotte arbetar som rastsamverkare på Eklandaskolans lektorg. En plats fylld av aktiviteter, social gemenskap och trygghet.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Elever lär sig hantera skolstress
När skolkurator Emma Kitzing på Almåsskolan träffade eleverna i årskurs 6 för att prata hälsa så ville majoriteten få mer kunskap kring skolstress. Tillsammans med skolsköterskan Linda och speciallärare Camilla startades projektet Fulladdad.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Spontanbesök på Balltorpsskolan
Följ med när Pedagog Mölndal spontanbesöker Balltorpsskolan som består av enheterna Peppared och Balltorp. Här fick vi möta både lek och kluriga matematikutmaningar.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Elevinflytande för trygga miljöer i skolan
Verksamhetsutvecklare Maria Fritzon-Ölander berättar om elevernas viktiga roll i processerna med att utveckla miljön i och runt uppehållsrummet på Streteredsskolan.
Läs mer ...
4 kommentarer
-
Jobbskuggning i Skottland
“I can show you wonderful walking!” En pojke i proper skoluniform ställer sig bredvid skolbänken, lägger händerna på ryggen och börjar lugnt vandra runt i klassrummet. “Thank you! Very good!”, berömmer Mrs Smith.
Läs mer ...
2 kommentarer
-
Inkludering för alla elevers bästa
Flexgruppen på Eklandaskolan berättar om sitt ettåriga internationella projekt kring inlärning, läskunnighet och lärande ur ett specialpedagogiskt perspektiv.
Läs mer ...
3 kommentarer
-
Tidiga läsinsatser på Lackarebäcksskolan
Lackarebäcksskolan satsar på läsning i de tidiga åren för att skapa självförtroende och en positiv inställning hos eleverna. Effekterna är tydliga och avspeglar sig i flera ämnen.
Läs mer ...
2 kommentarer
-
Elever intervjuar forskare
Att spela på ett lyckohjul kan vara både spännande och givande. När AstraZenecas anställda får snurra på elevernas frågehjul är det vinst varje gång. Gör man dessutom en podd av det hela så kan fler dela på vinsten.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Trivselledare stärker kamratskapen på rasten
På Krokslättsskolan leds rastlekarna av elever som får lekfull utbildning, tar kamratansvar och utvecklar skolmiljön. Fritidspedagogen Lena berättar mer.
Läs mer ...
2 kommentarer
-
Eleverna i samhället
Lärare på Brattåsskolan vill slå ett slag för de fria utbildningar som olika samhällsaktörer ofta erbjuder skolan.
Läs mer ...
2 kommentarer
-
Ta studenten i år!
Hej fina kollega! Har du också suttit på möten och fått frågan om det finns någon i arbetslaget som kan tänka sig att handleda studenter som ska ut på sin praktik och känt att visst, det hade säkert varit kul, men inte nu...jag har ju så mycket att göra?
Läs mer ...
5 kommentarer
-
Framtidens forskare med AstraZeneca
Hur kan skolan få ungdomar att intressera sig för forskning? Skolförvaltningen i Mölndal har ingått ett samarbete med AstraZeneca, där just den frågan kanske får ett svar. Projektet har fått namnet Framtidens forskare.
Läs mer ...
2 kommentarer
-
Nior i proffsigt FN-rollspel
Eleverna började arbetet med att prata internationell politik och avslutade med att hålla engagerade tal kring sina länders resolutioner i Fässbergsskolans egen Generalförsamling.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Möt Mölndals nya Skolambassadör för EU
Ulrika Mode-Olausson på Kvarnbyskolan är en de svenska lärare som utbildats till Skolambassadör för EU. Här berättar hon själv sin nya roll som ska uppmärksamma, ge stöd och inspirera kollegor i EU-frågor.
Läs mer ...
2 kommentarer
-
Elever aktiva i digitaliseringsprocessen
I det här inlägget kommer du att få följa med när 4 A på Fässbergsskolan arbetar med sitt aktiva deltagande i digitaliseringsprocessen, genom ett arbetsområde i historia och svenska.
Läs mer ...
2 kommentarer
-
Elevinflytande på riktigt genom elevrådsstyrelser
Hur kan politiker lyssna mer på ungdomarna? Och hur kan vi hitta kanaler för att få dialog mellan elever och politiker? Det var några av frågorna som lyftes när elevrådsstyrelserna fick möjlighet att möta politiker och kommundirektör.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Läsning - alla barns rätt!
Stiftelsen LegiLexi arbetar för alla barns rätt att lära sig läsa med god kvalitet under lågstadietiden. Specialpedagoger Maria Andergården och Christina Hallhagen Aydin bloggar om stiftelsens konkreta material för att på bästa sätt bidra till läsutveckling.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Andras tankar ger bränsle åt egna
Nu har vårt årslånga arbete som handledare för läslyftet kommit till sitt slut. Under året har vi fått utmana oss själva och varandra, under ledning av Katarina Krokström och Camilla Rudevärn. Med hjälp av dessa superhandledare har vi ofta fått ta steg utanför vår bekvämlighetszon.
Läs mer ...
2 kommentarer
-
Förstelärare med fokus Nyanlända elever, inkluderingsförmåga och lärande
Under 2018 arbetar ett antal förstelärare i Mölndal med fem olika fokusområden och fördjupar sig inom dessa för att ”skapa optimala möjligheter för lärande och utveckling för alla elever i Mölndal”.
Läs mer ...
2 kommentarer
-
Specialpedagogisk nätverksträff
En torsdag i mars samlades flera av Mölndals specialpedagoger/speciallärare på Mölndals museum för en nätverksträff. Denna gång arbetade vi i lärgrupper med frågan om specialpedagogens/speciallärarens roll på enheterna, hur mötesstrukturer kan se ut och vi delade erfarenheter om hur vi arbetar kring elevnära arbete.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Förstelärare med fokus digitalisering
I slutet på höstterminen valdes ett antal av kommunens förstelärare ut för att arbeta med, fördjupa sig inom och leverera för spridning kommunövergripande inom flera olika områden, där kommunens skolor kan ha behov av extra förstärkning. I torsdags var det dags för en uppstartsträff för terminen.
Läs mer ...
3 kommentarer
-
Matematikinspiration till förskoleklasser
Drygt 50 pedagoger från förskoleklasser runt om i Mölndal som träffades för att få lyssna till Görel Sterner i Kvartersgården på Skånhällaskolan 23 november.
Läs mer ...
2 kommentarer
-
Förskoleklassnätverket bjuder in till föreläsning
Görel Sterner är en av tre författare till boken Tänka, resonera och räkna i förskoleklass. Nu har pedagoger i Mölndals förskoleklasser chans att ta del av hennes inspirationsföreläsning.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Fritidshemmens dag
Många elever tillbringar halva sin skoldag i fritidshem. Där får eleverna möjlighet att utvecklas socialt och emotionellt. Genom att ta till vara på den andra hälften av elevernas dag i skolan och satsa på fritidshemmen kan elever också nå bättre resultat i skolan.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Värdeskapande läs- och skrivprojekt
Vi har på Hallenskolan under vårterminen startat ett läs och skrivprojekt i F-3 för att stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Kärlekshandboken
Under höstterminen i åk 8 arbetade vi kring temat spänning och som motvikt till detta, fokuserar jag nu under vårterminen på kärlek. Under fem veckors tid har eleverna arbetat med en stor skrivuppgift i Google classroom, Kärlekshandboken, där de kontinuerligt fått formativ bedömning av mig. Vilka otroliga arbeten det har blivit! Att arbeta utifrån ett visst tema i ämnet svenska är något som jag brukar utgå ifrån i min planering.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Att begripa vad det är man inte förstår
I början av mitt yrkesliv i skolans värld så befann jag mig en situation som kändes som en labyrint där jag visste svaret, men inte hade förmågan att se vägarna som ledde dit. Det var i denna period som jag blev intresserad av BFL (Bedömning För Lärande) samt arbete med värdegrunden i klassrummet. Och lärde mig jobba med muggar!
Läs mer ...
4 kommentarer
Skolbloggen
Av oss som på olika sätt arbetar i eller som stöd för skolorna i Mölndal.
Blogginlägg
-
Elever läser för förskolebarn
-
Klassrummets ledarskap i ny podd
-
Främjande av läsning på Katrinebergsskolan
-
Årets Åttologi är här
-
Juniorambassadörer på Sörgårdsskolan
-
Rastsamverkan som gör skillnad
-
Elever lär sig hantera skolstress
-
Spontanbesök på Balltorpsskolan
-
Street art på fritidshem
-
Hiis - lustfyllt äventyr på utefritids