Profilen Sofi Ljungholm
Här möter du Sofi Ljungholm, rektor på Hällesåkersskolan och Valåsskolan. Med en bakgrund som lärare och pågående rektorsutbildning vill hon utveckla skolor där samverkan, rörelse och goda relationer bygger långsiktig trygghet och framtidstro för varje elev.

Vem är du?
Jag är rektor för Hällesåkersskolan och Valåsskolan, och har arbetat som lärare i större delen av mitt yrkesliv. Redan som lågstadieelev ville jag hjälpa läraren, och jag såg tidigt skillnaden mellan elever som trivdes i skolan och de som kämpade. Min bästa vän hade svårt att hänga med i skolarbetet, och jag funderade mycket på hur jag kunde stötta henne. Att hjälpa till blev något jag tyckte om – kanske är det därför jag idag brinner för kooperativt lärande, där eleverna får vara en resurs för varandra i klassrummet.
När jag började arbeta på fritidshem efter min lärarutbildning blev jag medveten om vikten av att se hela elevens dag. Den insikten präglar mig fortfarande som rektor: att skola och fritidshem behöver samverka för att barnen ska få en trygg och meningsfull vardag. Får eleverna en bra start på morgonen får de också en bättre skjuts in i skoldagen.
Just nu läser jag sista året på rektorsutbildningen. Första året handlade mycket om juridik, andra om skolutveckling och nu är fokus på pedagogiskt ledarskap och hållbarhet i rektorsrollen. Den kunskapen använder jag direkt i mitt arbete.
Berätta lite om din yrkesroll just nu
I de verksamheter jag leder ligger ett särskilt fokus på språkutveckling i fritidshemmet. Vi arbetar också med att utveckla en tätare samverkan mellan skola, fritidshem och elevhälsa. Det handlar bland annat om att fördjupa förståelsen för att elevhälsa är ett gemensamt ansvar för alla som möter barnen.
Rörelse är ett annat område som vi prioriterar. Vår rörelsesatsning omfattar allt från föreningsdagar tillsammans med lokala idrottsföreningar till vårt årliga terränglopp i samverkan med närliggande förskola. Vi har dessutom utvecklat rastaktiviteter med tydlig pedagogisk tanke – för oss är en rast lika viktig som en välplanerad lektion.
Vi arbetar också för tryggare övergångar från förskolan till förskoleklass. Det är en viktig del i att se barnets hela dag och skapa en mjuk start på skolgången.
Hur ser en riktigt bra dag på jobbet ut?
En riktigt bra dag är när jag får vara ute i verksamheten, möta eleverna och se deras glädje när de lär sig nya saker tillsammans med varandra och personalen. Det är något speciellt med att få vara med när en elev upplever ett aha-ögonblick.
Har du något bra yrkestips?
Våga släppa kontrollen. Att delegera ansvar och samarbeta är avgörande för att nå framgång. Jag vill förmedla till mina medarbetare att jag tror på dem, på samma sätt som jag trodde på mina elever när jag arbetade som lärare.
Kan du skicka med en utmanande tanke till oss alla?
Hur kan vi säkerställa att det vi gör leder till långsiktig och likvärdig utveckling för alla elever? Det är en central fråga för oss, och svaret hänger nära samman med vår vision: att tillsammans bygga självkänsla och framtidstro genom trygghet, gemenskap och lärande!
Text och bild: Anders Eriksson
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer

Profilen
Här kan du läsa personliga porträtt av anställda inom skolförvaltningen.

Lyssna


Kommentarer