Profilen Filip Larsson

Filip Larsson är förskollärare på Toltorps förskola. Här berättar han om sin syn på förskolläraryrket och meningsfullheten i att kunna göra skillnad varje dag.

Vem är du Filip?
Jag blev klar med min utbildning till förskollärare vid Göteborgs universitet för fyra år sedan. Genom ett tips från en studiekamrat fick jag upp ögonen för Mölndal och blev nyfiken På Toltorps förskola där det fanns en ledig tjänst. Jag kände genast att det var rätt plats för mig och blev jätteglad när jag fick jobbet.

Berätta lite om din yrkesroll just nu
Jag arbetar i en grupp med 3-5 åringar och en av de bästa sakerna är att ingen dag är den andra lik. Visst stöter vi på många utmaningar och det är absolut inget enkelt arbete men det som är så fantastiskt med yrket är meningsfullheten, att få göra något betydelsefullt varje dag. Det känns väldigt fint att få vara med i en människas start i livet och ha möjlighet att göra skillnad. Det handlar mycket om de små sakerna, att ge varje barn en blick, dela några ord eller att mötas i skratt.

Att vara förskollärare är ett utmanande yrke som kräver hundra procents av mig varje dag. Det som framförallt driver och inspirerar mig är att vara en del av ett större sammanhang med barn och kollegor. Det här är ett flexibelt och variationsrikt arbete men det bygger också mycket samordning och logistik där olika pusselbitar ska fogas samman till en meningsfull helhet.

Hur ser en riktigt bra dag på jobbet ut?
En riktigt bra dag bygger på en variation av möten med kollegor och med barn. Lite av glädjen och utmaningen ligger i att aldrig veta hur en dag ska se ut. En bra utgångspunkt är att vi har planering i arbetslaget och möts i dialog. Mest meningsfullt är det när vi reflekterar runt ett utmanande dilemma där vi tillsammans kan prata oss fram till en bra väg att gå och hittar gemensamma vägar mot målet, då känns det som en bra dag på jobbet.

En bra dag kan också kännetecknas av en stund där jag plötsligt når fram till ett barn på ett nytt sätt och barnet kommer vidare trots utmaningar. Att stödet vi gett visar resultat och att vi ser barnet växa i det. Jag känner ett extra engagemang för de barnen som har lite svårigheter med att hitta de sociala verktygen. Vi har en viktig roll i att ge förutsättningar och hjälpa dem att hitta nycklarna att hantera situationer som de möter.

Den absolut viktigaste ingrediensen i en bra dag är nog ändå att ha roligt på jobbet och att hitta genuin glädje tillsammans med barnen. Det handlar mycket om att vara närvarande i ögonblicket, att bjuda på sig själv och ha roligt tillsammans. Till viss del kan vi planera för de här glädjefyllda stunderna men det rör sig främst om ett förhållningssätt där vi stannar upp och vara i stunden tillsammans. Där måste vi våga gå utanför boxen lite och släppa på kontrollen. Häromdagen när vi målade tillsammans så började vi fint med penslar men det blev sedan till ett fritt utforskande där barnen använde händerna tillsammans med färgen på olika sätt. Visst blev det lite kaotiskt men det blev också en minnesvärd stund fylld av skratt.

Har du något bra yrkestips?
Att lägga fokus på det som är bra, även när det är lite kämpigt, då kommer det tuffa att kännas mindre tufft. Med hjälp av lösningsfokus kan ett problem bli något spännande. Jag har haft stor nytta av processledarutbildningen som leds av förskolans verksamhetsutvecklare, den har hjälpt mig att bli en bättre samtalsledare men framförallt en bättre lyssnare och kollega. Konsten att ställa frågor är något vi ständigt kan utveckla.

Kan du skicka med en utmanande tanke till oss alla?
Skrytskvallra mer! Att skvallra gott om andra, både vuxna och barn kan göra stor skillnad. Vi behöver tänka på vilka berättelser vi delar om varandra eftersom det vi fokuserar på tenderar att växa. Eller som det sägs i fotbollens värld ”det man gör på träning gör man på match.”

Text och bild:
Marie Eriksson

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Dela på:

    Senast uppdaterad