Serier som kommunikationsform

Hösten 2020 startade kulturskolan en ny kurs: Serieteckning. Vår konstpedagog Cecilia berättar om vad serier kan vara och hur de kan användas i undervisnings- och kommunikationssyfte.

Pojke ritar serie

För mig har serieteckning alltid varit ett sätt att uttrycka sig: du får möjlighet att skapa målande berättelser genom att kombinera text, bild och symbol. Ett slags konstnärligt berättande och kommunikationsverktyg. Som barn använde jag serier som ett roligt sätt att ta till mig historier, men även som ett sätt för mig att berätta de historier som virvlade runt i min egen hjärna och fantasi.

Serieskapandet, berättandet och att forma mina egna karaktärer, har följt mig genom hela livet på olika vis. I skolan, i jobbet och hemma/på fritiden. För mig har det varit ett sätt att uttrycka mig, på ett kreativt sätt.

Ge och få inspiration

Att serier ligger mig varmt om hjärtat är självklart en av anledningarna till att jag tycker en sådan här kurs är given på Kulturskolan. I kursen använder vi en blandning av idéer/teori och praktiskt arbete, där vårt största fokus är att skapa en kreativ och inspirerande miljö. Det är så roligt att få dela med mig av sådant jag kan eller visa andra serieskapares verk och olika genrer för deltagarna, och även att få så mycket fantastisk inspiration tillbaka från dem.

Min tanke när vi startade kursen var att deltagarna skulle få tips och trix kring hur en skapar sin egen serie. Eftersom kursen är helt ny utgick jag från ett nybörjarperspektiv, där deltagarna skulle kunna vara med utan tidigare erfarenhet. Vi har därför ägnat mycket tid åt att gå igenom grunderna i vad en serie är och kan vara: olika format, pratbubblor, symboler och bildsnitt. Vi tittar på olika sätt att skapa sin egen karaktär och ge den olika känslouttryck. Detta kopplas till berättandet och vi lär oss skapa en röd tråd/manus. Deltagarna får sedan kombinera dessa kunskaper och gestalta sina historier och karaktärer i egna serier.

Frigöra fantasin

Vi varvar arbetet med övningar som släpper loss fantasin och tekniska övningar som perspektiv, skuggning, färg och form, skissteknik etc. Innehållet formas även av de efterfrågningar deltagarna själva har. Jag vill lära mig mer om hur jag ritar olika miljöer! ropar någon under en lektion. Någon annan vill få tips på hur en "ritar roliga gubbar” – det sätter igång tankar hos mig som pedagog. Att deltagarna har sina egna mål tycker jag känns viktigt, det om något är skaparglädje.

Nästa år ska deltagarna som fortsätter på kursen få djupdyka ytterligare i att skapa sin egen serie, kanske i ett lite längre format, och utveckla sin egen stil ännu mer. Parallellt med det hoppas vi kunna starta upp med fler nybörjare.

Historia och samhällskunskap i serieform

Under hösten har jag även haft möjlighet att åka ut till årskurs 5 i flera av Mölndals grundskolor, som en del av Kulturgarantin. Där har eleverna fått en introduktion till serieskapande och skapat sina egna seriestrips. Jag tycker det är givande och kul att vara ute på skolorna, och presentera den här konstformen. Både för eleverna och för lärarna. Jag uppmuntrar verkligen till att använda serieformatet i annan ämnesundervisning än exempelvis bild. För många elever kan bildspråket vara minst lika expressivt som skrivandet. Många serier utgår från självbiografier, historiska händelser och/eller har politiska inslag. Det finns många ämnen där serieteckning skulle kunna bli ytterligare ett sätt att ta till sig information och kunskap!

När jag har åkt runt på skolorna har det blivit tydligt att det finns en ganska förutfattad bild av vad serier är/kan vara. Många tänker att serier exempelvis innehåller mycket våld eller alltid ska vara "roliga". Jag tycker det känns viktigt att visa att det är så väldigt mycket mer än det. Som en källa till kreativitet, kommunikation och kunskap.

Cecilia Elgh
Konstpedagog på Mölndals Kulturskola

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Dela på:

    Senast uppdaterad