Filmskapande som undervisningsmetod
Vi heter Nasrin Pakkho och Linda Ivarsson och vi är filmpedagoger på Mölndals kulturskola. I denna blogg/vlogg visar vi hur vi arbetar med årskurs tre där eleverna får lära sig skapa animationsfilm.
Vi har bland annat ett uppdrag inom kulturgarantin där vi besöker alla elever i årskurs sju och tre i Mölndal, för att lära dem göra film. När vi besöker årskurs tre gör vi en heldag tillsammans med dem. Den här möjligheten använder vi inte bara till att skapa film utan eleverna får också lära sig flera nya ord och reflektera över mobbning och HBTQ-frågor.
Viktigt med visualisering
Vi börjar med att eleverna får visualisera sin dag under en tyst minut och efter det ger vi en kort introduktion om hur Stop Motion-appen fungerar och presenterar temat för dagen, ofta är det till exempel ”vänskap” eller ”stenåldern”. Sedan berättar vi en kort historia om Daniel som tar på sig kjol till skolan. När vi frågar klassen vad som händer med Daniel när han kommer till skolgården med kjol på sig får vi alltid samma svar; ”Han blir retad”, ”han blir mobbad” och ibland får vi också svaret att ”någon kanske tycker kjolen är fin”.
Fantasin får ta över
Nu är det dags för eleverna att sätta igång med sina egna berättelser. I grupper om två och två skriver de ner sin historia på ett hinderschema och gör sina lerfigurer. Det finns ingen brist på fantasi och många gånger vill eleverna inte ens ta rast för att de tycker det är så roligt. När de filmat klart får de spela in ljud till filmen där de antingen är de olika karaktärerna eller gör en berättarröst.
I slutet av dagen blir det filmvisning och en utvärdering av dagen. Det är en intensiv dag för oss pedagoger men vi får så otroligt mycket positiv energi av eleverna och det är alltid med ett leende på läpparna vi lämnar klasserna. Vi hoppas och tror att många lärare vill använda sig av filmskapande för flera ämnen i skolan. Vad vi har märkt så fungerar detta mycket bra även för elever som annars har svårt att koncentrera sig eller på annat sätt har svårt att hänga med i skolan.
Bloggat av Nasrin Pakkho och Linda Ivarsson
Filmpedagoger på kulturskolan
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kulturskolans blogg
av Victoria Eriksson med kollegor på Mölndals kulturskola
Blogginlägg
-
Spel som boostar spelandet
-
Fritt arbete ger mer tid på kulturskolan
-
Pandemin gav idé till digital pianokurs
-
Bortglömd utrustning blev uppskattad filmstudio
-
Elever växte med popband på distans
-
Digitalakuten till undsättning
-
En julkalender blir till
-
Serier som kommunikationsform
-
Kroppen måste med!
-
Digitalisera mera – så kan du göra!
-
Skapa infosidor i Google Sites
-
Filmskapande som undervisningsmetod
-
Möte med Zambias kultur och framtid
-
Lära genom att härma
-
Besök på georgiskt kulturpalats
-
Sången lyfts i förskolan
-
Ny kurs med miljötänk
-
Dagbok från Chipata
-
Praktik på kulturskolan
Kommentarer