Utbyte med Tyskland om inkludering
Tre representanter från Mölndal har varit på jobbskuggning i Hamburg för att undersöka hur tyska skolor arbetar med elever med olika funktionsvariationer. Resan finansierades av EU:s Erasmus+ program och gav värdefulla insikter i arbetet med inkludering och stöd.

Veckan före påsklovet åkte vi, Orhan, Liselott och Susanne, till Tyskland för att jobbskugga kollegor på kontinenten. Vi arbetar som pedagoger i Mölndals centrala SU-grupp (särskild undervisningsgrupp) och var nyfikna på hur våra tyska kollegor arbetar med elever med olika funktionsvariationer. Specifikt ville vi veta hur elever med autism hade det med sin skolgång. Trots brist på tyska språket var vi också nyfikna på hur de arbetade med elevernas språkinlärning.
Innan resan tog vi själva kontakt med Autismus Hamburg, en avdelning som är den regionala motsvarigheten till svenska Skolverket. I Tyskland finns nämligen ingen nationell läroplan med tillhörande kursplaner, utan där har förbundsstaterna eget mandat att styra skolväsendet. Personalen på Autismus Hamburg hjälpte oss att förstå skolsystemet och hittade sedan en skola för oss att besöka.

Dagarna i Hamburg
Under tre dagar fick vi följa pedagoger i en skola, Schule Max-Eichholz-Ring, i östra delen av Hamburg. På skolan går elever i årskurs 1-4 som motsvarar F-3 i Sverige. Vi fick följa med och observera både lösningar där elever med varierande funktionalitet var integrerade i storklass och även de elever som delvis fick undervisning i mindre grupper. De hade ingen direkt motsvarighet till vår version av särskilda undervisningsgrupper, där elever under heltid kan undervisas i mindre grupp i anpassade lokaler. Redan under första dagen märkte vi skillnaderna och likheterna som våra system hade.

Likt oss använder de bildstöd för att förtydliga både rutiner och daglig information. Eleverna får då en överblick över skoldagen och viktig information för veckan. Eleverna i ordinarie klasser delar på ansvarsområden och där finns tankar om social integrering och träning för de elever som vi tittade närmare på. Lokalerna var utformade likt våra där klassrummen hade tillhörande grupprum strax intill.
Samtidigt kunde vi se att eleverna hade mindre tillgång till digitala hjälpmedel. I årskurs 1 och 2 använde läraren SMARTboard och i årskurs 4 användes SMARTboard samt att eleverna hade en klassuppsättning av datorer som rullades in när de skulle användas. En annan olikhet var att fler professioner, som arbetsterapeut och logoped träffade eleverna med särskilda behov under lektionstid. På skolan fanns det även ett “fysioterapirum”, som användes för en elev som behövde extra motorisk träning och som pausrum och till eftermiddagsaktiviteter. I Tyskland får eleverna betyg från årskurs 4.

En givande vecka
Vi avslutade vår Tysklandsresa med ett besök hos Autismus Hamburg för samtal om våra olika system och filosofier. Allt som allt var detta en givande vecka för oss. Vi såg att vi är långt mer utvecklade i våra metoder på många fronter men att personalen i Hamburg har större utrymme till att träna på sociala och fysiska färdigheter med elever med varierande funktionalitet.
Liselott Veizades, specialpedagog
Orhan Demir, Lärare
Susanne Almroth, Lärare
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer

Internationella bloggen
Vi som samarbetar världen över skriver om våra resor och lärdomar.
Kommentarer