Translate

Use Google to translate the web site.
We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Translate

Hösten lockar till naturkonst

Emeli Stenvall har utforskat konstformen land art tillsammans med barnen på Stretereds förskola. Hon uppmanar att plocka fram den inre konstnären som finns i oss alla så att varje barn ska få utlopp för sin fantasi och kreativitet.

Hösten 1 Foto: Emeli Stenvall

På hösten blir min längtan stor att sparka runt bland löv, jag får liksom inte nog av det prasslande ljud som uppstår. Denna årstid är så vacker och trädens löv sprakar i många och vackra färger. Det är en perfekt tid att jobba med land art.

Jag kommer nu berätta hur jag tänker då jag arbetar med land art tillsammans med barnen. Det skulle kunna börja med att vi tillsammans samlar löv och tittar på det vi samlat och inspireras av det vi möter.

Vad är land art?

Det är naturkonst som får lov att påverkas och förändras av väder och vind, inga fogmaterial får användas, som till exempel lim. Det är så spännande att tillsammans med barnen förundras av tålamodet som exempelvis ligger bakom de stora ”stenägg” (så kallar barnen dem) som Andy Goldsworthy skapat.

Hösten 2. Foto: Emeli Stenvall

Vi testar land art

Konstnärernas tålamod och det ihärdiga arbetet ute i alla väder inspirerar och väcker frågor och spännande samtal. Vad innebär det att vara en professionell pinnplockerska, som Maria är? Hur ser hon figurer i pinnarna? Varför syr Hannah i blad? Hur har hon hittat så många olika löv. Jag försöker koppla ihop de konstformer som jag möter till konstnärer och deras hantverk och teknik.

Vi går ut på gården och väljer ut ett träd som vi skapar runt. Stora som små barn engagerar sig och plockar och lägger löven i vackra mönster. Tillsammans tittar vi på en bild som vi inspireras av och ser fler saker såsom pinnar och olika färger på löven.

Dagen efter går vi ner till sjön och letar upp en stor ek som vi lägger vackra löv runt. Vi hittar pinnar och är pinnplockare som Maria. Vi sparar konstverket runt trädet och sparar det genom att ta kort. Det ska bli spännande när vi nästa gång besöker trädet och ser om vårt konstverk finns kvar.

Hösten 3. Foto: Emeli Styenval

Konstens egenvärde

Vi behöver höja konstens egenvärde och låta barnen bli rika på möjligheter att uttrycka sig med många olika språk. Vi behöver erbjuda och utmana för att tillsammans komma vidare. Barnens eget skapande behöver också lyftas på många sätt och många gånger, att deras konstverk är deras och att de kan inspireras av andra men hur de uttrycker sig hör ihop med den som de är.

Vad händer om vi kastar alla mallar och kopierade målarbokssidor? Det utvecklar kanske inte den fantasi och egenskapande som barnen behöver för att bli den egna konstnär som vi alla är tänker jag. Tänk om vi i skolan fått samma möjlighet att uttrycka oss, vilka fantastiska människor vi hade blivit och hur vi hade haft möjlighet att kreativt skapa, istället för att vi tror oss inte kunna vara kreativa. Men kreativa är jag övertygad om att alla är!

Malcom Ross modell

Om vi tänker oss att vi utgår ifrån Malcom Ross och hans modell kring skapandeprocesser så skulle vi kunna tänka att vi ger barnen en impuls som skulle kunna vara en konstnär och dennes skapande. Tillsammans möter vi konstverk och konstnärens konstnärliga uttryck, både genom filmer och genom bilder som skrivits ut och blir tillgängliga i miljöerna. Barnen kan själva söka på nätet efter nya bilder att inspireras av.

Modell. Carina Eriksson

Inspirationsbild från Carina Eriksson och Anette Eskilsson


Sedan har vi sinnesträning i modellen, jag brukar utmana mig själv och fundera på om barnen möter konsten eller miljön med alla sina sinnen. Givetvis kanske man inte ska bjuda barnen att äta löv, men många andra sinnen kommer in. Lövens ljud i form av exempelvis prassel som jag själv är så förtjust i.

Om ni tar in löv i en låda så kommer både en lukt av höst att finnas och barnen får möjlighet att utforska löven för att kunna se likheter och olikheter. Löven skapar också sinnlighet och tillsammans kan ni förundras över dem.

När vi kommer till teknik och hantverk tänker jag åter igen på konstformen Land art. Fantasi är ju något som också behövs för att barnen ska kunna vara kreativa och komma vidare i sina tankar. Det viktigaste är ändå lek som barnen har rätt att ha mycket av på förskolan, deras lek behöver få mycket utrymme och som på modellen visar att det finns mycket utrymme för detta.

Barns möte med konst

Under min utbildning till ateljérista träffade jag Maggan som både är keramiker och tidigare läst konst på KDH. Hon har också arbetat som grafiker under många år innan hon började arbeta med barn på en förskola. Hon valde att presentera konstnärer och deras konstformer samt konstverk för barn och föräldrar i en liten kort dokumentation. Detta har jag inspirerats av då jag introducerar nya konstnärer, tekniker och material med barnen. Jag har upptäckt att de barn som jag möter ofta vill se hur konstnären ser ut, veta om de lever och var de bor/bodde. Därefter sätter jag upp dokumentet och detta
blir något de återkommer och möts kring.

Utifrån de konstnärer och de konstverk som vi tillsammans möter får barnen utmaningar för att komma vidare och sedan får de egna nya tekniker att utgå ifrån. Genom att erbjuda olika material och olika konstformer blir barnen rikare och får fler möjligheter att uttrycka sig med olika språk. Material som introduceras placeras tillgängligt i de miljöer som barnen möter både inne och ute.

Våga prova igen

Jag minns mitt första möte med land art och att jag själv blev både nyfiken och inspirerad av att testa konstformen. Men till min besvikelse var löven mest bruna och inte fanns det löv som på de bilder som jag valt att skriva ut och använda som inspiration. Min förståelse har ökat och numera vet jag att det inte behöver vara höst för att vi ska kunna arbeta med land art. Men hösten är ju vacker och denna höst ser det annorlunda ut. Så ut och skapa tillsammans med barnen!

Emeli Stenvall
Förskollärare Stretereds förskola


Tips på konstnärer som det går fint att utgå ifrån då du väljer att arbeta med land art:

Andy Goldsworthy: visuell konstnär, fotograf, skulptör.

Maria Westerberg: värmländsk professionell pinnplockerska som gjort böcker. Lyssna gärna på hennes sommarprat som podd om du är mer nyfiken.

Hannah Streefkerk: vill laga naturen och att
vi ska arbeta mer hållbart med vår natur. Hon har just nu utställning på Botaniska trädgården där flera väggar täcks av hennes konstverk med löv. Besök den och förundras.

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Dela på:

    Senast uppdaterad 2018-11-29 16.44