Kan du leda digitala möten professionellt?

En digital skolövergripande workshop med över 250 pedagoger ledda av digitala processledare. Är det möjligt i dessa tider?

Ja är vårt svar på frågan. Det är möjligt och vi har gjort det och haft en sådan med mycket gott resultat enligt deltagarna. De som var minst nöjda hade själva fått hålla i sina möten eftersom enstaka processledare var frånvarande.

Citat utvärdering

Vad sa våra deltagare?

Ett bra forum. Givande och trevligt att få lära känna nya medarbetare i staden. Spännande att ta del av hur andra tänker och jobbar.

Som alltid roligt att träffa nya människor. Men framför allt, underbart med digitala möten. Mycket bättre än stora träffar på trånga ytor. Fortsätt med digitala möten.

Vad sa digitala processledare efter skolövergripande workshop?

Jag kan och vågade utmana min comfort zone.

Jag tror att jag har kommit över en puckel, att våga vara jag och inte bara en roll. Jag kunde använda mina kunskaper, men på mitt sätt och vara ganska naturlig.

Möteskvalitet

Många pedagoger går vecka efter vecka på möten av olika slag. En del leder också möten. Att processleda möten som pedagog borde kanske vara en självklar kompetens, men är det det? Är alla möten i vår organisation av tillräckligt hög kvalitét?

Under många år har vi i olika sammanhang tränat och utbildat pedagoger i Mölndal i just att processleda olika typer av möten. Inte minst genom alla de lyft från Skolverket vi gått igenom och i våra samarbeten med Göteborgs Universitet och SPSM.

Hela tiden tillkommer nya pedagoger till våra skolor eller så får de nya arbetsuppgifter. 

I slutet av förra året fick vi en fråga från en verksamhet: 
-Ska ni inte ha någon ny processledarutbildning snart? Vi har några pedagoger som behöver fyllas på så att de kan processleda olika grupper på vår skola. Arbetslag/ Kollegialt lärande och liknande.

Från idé till handling

Verksamhetschef Ulrika Gustafsson och vi verksamhetsutvecklare Camilla Rudevärn och Maria Fritzon Ölander tog ett spånarmöte som resulterade i:

  • Att vi ville utforska behovet hos rektorer av nya processledare på enheterna.
  • Att vi skulle tänka och idégenerera digitalt först eftersom det också är en linje i vår stads verksamhetsplan, men vi var också mitt i en pandemi där många möten blivit just digitala. Vi hade märkt att många digitala möten inte höll måttet. Vi ville bygga en agil pilot.
  • Att vi skulle tänka att utbildningen skulle landa i digitala processledare med kompetens att leda kollegor på sin enhet men också skolövergripande vid behov.

I våra huvuden surrade också vårt behov av skolövergripande workshops digitalt för att implementera nya kursplaner, vilket lades på is, men med det inte sagt att det inte kommer bli skolövergripande träffar runt just det längre fram och då är våra digitala processledare ännu mer skillade. Våra rektorer sa verkligen ja, genom att i process lägga till allt fler deltagare innan första träffen den 13 januari. Ett ovanligt snabbt förlopp, från idé till utbildningsstart. Över 70 deltagare var för oss en signal om att behovet var stort, just in time.

Startsida blogg Digital processledarutbildning Utbildningens mål: Skapa digitalt kompetenta processledare som kan verka i olika uppdrag på enheterna, samt användas vid kommungemensamma aktiviteter.

Lärandet ligger i görandet

Vi är nu mitt inne i vår digitala processledarutbildning och tre träffar och en skolövergripande workshop är genomförd. Så fantastiska pedagoger vi möter. Med systematik och struktur utvärderar vi noggrant alla tillfällen och deltagare bidrar med input som vi tar hänsyn till när vi bygger nästkommande träffar. I process såklart. 

Vår utbildning bygger på “learning”. Med det menar vi att man inte går på utbildning först och sedan processleder grupper, utan man samlar på sig kompetens genom vår SITE, vid inledande stormöten digitalt och tillsammans med sin lärgrupp. Däremellan ingår att öva och pröva på olika sätt på sin skola, som en del i lärandet. Våra modiga processledare ledde ensamma eller i par skolövergripande grupper efter endast två träffar. Vi fokuserar på att göra för att sedan reflektera, lägga till teorier, verktyg mm och lära av det. 

Vår verksamhet har fått nya möjligheter för pedagoger att ses inom skolan, men också skolövergripande genom digitala möten av olika slag. Professionella möten som främjar likvärdighet på skolorna är nu möjliga på helt annat sätt än tidigare.

Framåt tänker vi att det eventuellt blir ytterligare en omgång digitala processledare genom ännu en utbildningsomgång. Vi ser också en möjlig del 2 efter behov vi sett i verksamheterna, en fortsättning, men där är vi ännu bara på idéstadiet. Vi får se vad som händer runt hörnet.

Är det skillnad på ett fysiskt möte och digitalt processlett möte?
JA är vårt svar. En digital processledare gör skillnad. Vill du läsa mer om vår utbildning eller få tips på verktyg kolla in vår SITE.

Camilla Rudevärn
Verksamhetsutvecklare
camilla.rudevarn@molndal.se

Maria Fritzon Ölander
Verksamhetsutvecklare
maria.fritzon-olander@molndal.se

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Dela på:

    Senast uppdaterad