Bokbloggen
Här kan du dela med dig av dina tankar kring en bok du läst och hur den möter verksamheten. I bokbloggen har alla Mölndalspedagoger möjlighet att bidra. Det kan vara en bok du redan har, eller en bok som du önskar att redaktionen ska försöka få tag på.
-
Framgångsrik undervisning i literacy
John Hattie, Douglas Fisher och Nancy Frey har skrivit den praktiska handboken Framgångsrik undervisning i literacy. Det finns idag en uppsjö av metoder och strategier för undervisning i literacy. De flesta fungerar, men vilka av dem har starkast stöd i forskningen och vilka skapar bäst förutsättningar för att dina elever ska lyckas?
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
De yngsta barnen och läroplanen
Författaren Lena Edlund sätter de allra yngsta förskolebarnen i fokus i boken De yngsta barnen och läroplanen. Hon beskriver hur barnen kan visa vägen till lärandet i samspel med lyhörda pedagoger som med ett medvetet förhållningssätt låter omsorg och lärande bilda en helhet.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Undervisning i förskolan
Ann S Pihlgren fil. dr och forskningsledare har skrivit boken Undervisning i förskolan – att skapa lärande undervisningsmiljöer. Hon vill synliggöra förskollärarnas teoretiska utgångspunkter för att underlätta att medvetet välja ett arbetssätt som stödjer lärandet hos barnen.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Slöjd i en digital skola
Martina Rylander Lundström är redaktör för antologin Slöjd i en digital skola. Boken lyfter skolämnet slöjd och visar hur aktuellt det är i dagens skola och i mötet med digitaliseringens påverkan på allt vi gör.
Läs mer ...
3 kommentarer

Bokbloggen
Mölndalspedagoger läser och inspirerar varandra.
Blogginlägg
-
Utforska digitala verktyg i förskolan
-
De yngsta barnen och undervisningen
-
Pojken med extra allt
-
Kooperativt lärande i förskolan och skolans första år
-
Rum för lärande - för att bli sitt bästa jag
-
Att vara speciallärare
-
Skrivdidaktik i alla ämnen
-
Alla kan skapa
-
Barnets rättigheter i förskolan
-
Specialpedagogik och funktionsvariationer