Bokbloggen
Här delar medarbetare i Mölndals skolverksamheter med sig av sina tankar om böcker som inspirerat verksamheten.
-
Rum, barn och pedagoger
Författaren Sofia Eriksson Bergström, förskollärare och fil.dr i pedagogik skriver om möjligheter och begränsningar för lek, kreativitet och förhandlingar. Hon sätter fingret på det subtila samspel som sker mellan barn, rum, material och pedagoger.
Läs mer ...
4 kommentarer
-
Transspråkande i teori och praktik
Dagens klassrum har en rik språklig mångfald, synlig eller osynlig, och det är en utmaning för oss pedagoger att ta tillvara på denna rika flerspråkighet. Boken Transspråkande i praktik och teori (Natur & Kultur, 2017) som vänder sig till lärare, lärarstuderande, rektorer och övrig skolledning, beskriver hur man på bästa sätt kan gynna lärandet och identitetsutvecklingen hos våra flerspråkiga elever utifrån målsättningen att skapa en likvärdig skola.
Läs mer ...
1 kommentar
Bokbloggen
Delade tankar kring pedagogiska böcker.
Blogginlägg
-
Handdockan som pedagogiskt verktyg
-
Det meningsfulla klassrummet
-
Relationellt ledarskap i klassrummet
-
Fritidshemmets och skolans relationsarbete
-
Att arbeta i förskolan - viktigt att veta
-
Det hållbara arbetslaget
-
Stationsarbete i förskoleklass
-
Praktisk inkludering
-
Pedagogisk miljö i tanke och handling
-
Bredd- därför lyckas generalister i en specialiserad värld