Bokbloggen
Här delar medarbetare i Mölndals skolverksamheter med sig av sina tankar om böcker som inspirerat verksamheten.
-
Fritidshemmets och skolans relationsarbete
Vad innebär ett relationsarbete och hur kan vi få det att kontinuerligt utvecklas? Det här är en bok om hur vi kan utveckla det betydelsefulla relationsarbete som sker på fritidshem och i skola.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Att arbeta i förskolan - viktigt att veta
Gunilla Essén och Leicy Olsborn Björby har skrivit en bok med inspiration och verktyg till de som arbetar i förskolan och som ännu inte har en pedagogisk utbildning.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Det hållbara arbetslaget
Samspelet i förskolans arbetslag är avgörande för kvaliteten på verksamheten och för pedagogernas inre hälsa. Camilla Vahlberg har skrivit en bok med konkreta verktyg för att utveckla ett positivt samarbetsklimat i förskolan.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Stationsarbete i förskoleklass
I boken Stationsarbete för undervisning och kartläggning i förskoleklass beskriver Nathalie Lindgren hur den obligatoriska kartläggningen kan förenas med en inspirerande undervisning som bildar en helhet.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Praktisk inkludering
Emma Leifler forskar om inkludering för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF. I sin senaste bok "Praktisk inkludering" beskriver hon hur lärare kan arbeta inkluderande i klassrumsundervisning, men också hur man kan utveckla den psykosociala miljön och sitt bemötande.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Pedagogisk miljö i tanke och handling
Fem år har gått sedan Linda Linder och hennes medförfattare skrev den första boken Pedagogisk miljö i tanke och handling. Nu finns en reviderad upplaga med nya kapitel och en indelning skriven av Nina Odegard.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Bredd- därför lyckas generalister i en specialiserad värld
Som en motvikt till trender om tidig kunskapsnischning och specialisering, kommer här tips på en bok som istället hyllar generalisten. Journalisten David Epstein sammanfattar på ett lättbegripligt sätt forskning som visar på fördelarna med att ha erfarenheter inom många fält.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Hälsofrämjande skolutveckling
Elevers lärande och hälsa går hand i hand. Detta är centralt i en hälsofrämjande skolutveckling. En elev som klarar skolan med godkända betyg har fler möjligheter i livet, och samtidigt stimulerar lärandet välbefinnandet.
Läs mer ...
2 kommentarer
-
Professionella pedagogiska samtal
Professionella pedagogiska samtal för en inkluderande skolkultur är skriven av Desirée von Ahlefeld Nisser. Hon lyfter hur det professionella samtalet har en framträdande plats i lärares vardagliga arbete men att det ändå ägnas förhållandevis lite tid i skolan åt att förstå vad som kan bidra till en för alla inkluderande samtalskultur. En kultur vars förhållningssätt präglas av lyhördhet och respekt för olika sätt att förstå.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Värna barns lekstyrka
I boken Värna barns lekstyrka skriver Margareta Öhman om barns rätt att leka och hur vi kan skapa förutsättningar för det i förskolan. Hon lyfter fram att lek är förskolans kärnverksamhet och att det är något livsnödvändigt som vi bör värdesätta och värna.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Lärardriven skolutveckling
Lärardriven skolutveckling - undervisning på vetenskaplig grund är skriven av Lena Lindblad-Petersen & Gunilla Pettersson-Berggren. De belyser hur en skola kan byggas på vetenskaplig grund och hur undervisningen kan sättas under lupp tillsammans i ett kollegium.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Utforska digitala verktyg i förskolan
Anna Thoresson är förskollärare i Vänersborg och har skrivit boken Utforska digitala verktyg i förskolan. Den handlar om vad digitalisering i förskolan kan vara, varför vi ska arbeta med digitala verktyg och hur vi kan göra det. Vi behöver både möta barnen där de är nu och rusta dem för framtiden.
Läs mer ...
1 kommentar
-
De yngsta barnen och undervisningen
Lena Edlund som är pedagogisk utvecklare har skrivit en ny bok om hur de yngsta barnens kroppsliga, estetiska uttryckssätt kan tillvaratas i undervisningen och hur miljöer för de yngsta kan utformas. Det går att arbeta mot läroplanens mål redan första dagen av introduktionen.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Pojken med extra allt
Läraren och bloggaren Alexander Skytte har diagnoserna adhd och autism. I boken Pojken med extra allt – hur lärare kan bemöta adhd och autism beskriver han hur hans funktionsnedsättningar har påverkat hans uppväxt och hans vuxna liv som familjefar och yrkesverksam lärare. Med boken vill han öka medvetenheten hos lärare om vilka bemötanden som hjälper eller stjälper elever med NPF.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Kooperativt lärande i förskolan och skolans första år
Lisa Fohlin, Niclas Fohlin och Jennie Wilson har skrivit boken Kooperativt lärande i förskolan och skolans första år. De visar på hur ett relationellt ledarskap, med samarbetet mellan barn i fokus, kan se ut i praktiken.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Rum för lärande - för att bli sitt bästa jag
Nu har det kommit en ny bok om fysiska lärmiljöer som heter Rum för lärande och är skriven av Katinka Vikingsen. Boken är en inspirerande genomgång av förskolans olika rum med konkreta tips, förslag och bildexempel som visar på möjliga vägar framåt.
Läs mer ...
3 kommentarer
-
Att vara speciallärare
Boken ”Att vara speciallärare” med Barbro Bruce som redaktör riktar ljuset mot speciallärarens skiftande arbetsuppgifter både i klassrummet och i arbetet kring skolutveckling.
Läs mer ...
4 kommentarer
-
Skrivdidaktik i alla ämnen
Ett av skolans äldsta uppdrag är att lära elever att läsa och skriva. För många elever är det inte självklart och lätt att läsa och skriva. Andra elever lär sig läsa men fastnar i sitt skrivande och tappar snart all lust. Detta försöker Anne Håland råda bot på i sin bok Skrivdidaktik i alla ämnen.
Läs mer ...
4 kommentarer
-
Alla kan skapa
Alla kan skapa är en bok om en inkluderande bildpedagogik av Marie Bendroth Karlsson och Ulrika Majs. Författarna vill inspirera till och ge kunskap om ett arbetssätt som grundar sig i Levande verkstads pedagogiska idé om ett kreativt och inkluderande arbetssätt.
Läs mer ...
2 kommentarer
-
Barnets rättigheter i förskolan
Barn är inte framtiden, barn är nu. Åsa Ekman är barnrättskonsult och demokratiutvecklare och har skrivit den helt nya boken Barnets rättigheter - Barnkonventionen i förskolan. Boken vägleder på ett enkelt och lättförståeligt sätt till några av konventionens mest angelägna artiklar för förskolan.
Läs mer ...
2 kommentarer
-
Specialpedagogik och funktionsvariationer
Inga-Lill Jakobsson och Inger Nilsson har skrivit boken "Specialpedagogik och funktionsvariationer - Att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö." Det är en gedigen grundbok som belyser de vanligaste funktionsnedsättningarna ur olika specialpedagogiska perspektiv. Hösten 2019 släpptes boken i en omarbetad utgåva.
Läs mer ...
2 kommentarer
-
Elever som utmanar oss
Alla individer är unika. Så inleds boken ”Elever som utmanar oss” av Veronica Gustafsson och inledningen gör att nyfikenheten väcks. För visst är det så, att våra elever är unika vilket är fantastiskt och något man vill uppmuntra. Men i en inkluderande skola kan detta också bli en utmaning. Med boken vill författaren skapa en förståelse hos läraren kring varför elever misslyckas i olika sammanhang, hon vill också visa hur man praktiskt kan stötta sina elever på bästa sätt.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Digitalisering i förskolan på vetenskaplig grund
Boken Digitalisering i förskolan på vetenskaplig grund är skriven av en rad framstående forskare inom området med Susanne Kjällander och Bim Riddersporre som redaktörer. Med hjälp av praktiknära forskning tas ett helhetsgrepp om vad digitalisering i förskolan kan innebära. Line Kavmark Knieling och Marie Eriksson har använt boken som reflektionsunderlag och delar här med sig av sina tankar.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Den odödliga sagan
Vad är det som gör att människor i alla tider har fångats av berättande? En del ledtrådar får man genom att läsa John Yorkes ”Den odödliga sagan -Om hur och varför vi berättar historier”. Emma Gustafsson bloggar om boken och kopplar till arbetet med sagor i Lackarebäcks förskolor.
Läs mer ...
3 kommentarer
-
Det händer i hallen
Övergångar är en stor del av förskolans vardag och hur många gånger byter ett barn egentligen sammanhang under en dag? Gunilla Niss belyser övergångarnas utmaningar och möjligheter i boken ”Det händer i hallen – trygga övergångar i förskolan.”
Läs mer ...
1 kommentar
-
Feedback - så återkopplar du i klassrummet
Hur ser elever och lärare på återkoppling? Och kan elever lära sig att se lärandet som målet och drivkraften? John Hattie och Shirley Clarke reder ut begreppen och beskriver ett klassrumsklimat som är tillåtande och bygger på hög tillit både mellan lärare och elever och mellan eleverna.
Läs mer ...
2 kommentarer
-
Du nya du fria
Varför ser den svenska skolan ut som den gör och hur hade den kunnat se ut? Mikael Schierenbeck och Joni Karlsson ger psykologiska perspektiv på barns och ungas kunskapsutveckling och psykiska mående i Sverige.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Värdeskapande lärande
I den nyutgivna boken Värdeskapande lärande varvar Maria Wiman, högstadielärare i svenska och SO, knep och exempel från klassrummet med forskning och värdeskapande studier.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Barnens egna tema
När förskolebarnen själva får välja innehåll och leda varandra lyfter lärandet till en ny nivå skriver Elisabeth Wiersma Larsson i boken Barnens egna teman. Hon beskriver ett ledarskap där varje barn får stå i centrum. De blir synliga för varandra och deras självförtroende växer, något som kan vara avgörande för hela deras utveckling.
Läs mer ...
3 kommentarer
-
Motiverad, feedback och mindset
Motivation är en spännande del i läraryrket. Hur hjälper vi eleverna att hitta motivationen och på vilket sätt hjälper vi eleverna framåt? I boken Motiverad - Feedback, mindset och viljan att utvecklas skriver Alva Appelgren om förutsättningarna för att vilja utvecklas och att vara motiverad.
Läs mer ...
3 kommentarer
-
Utbildning och undervisning i förskolan
Vad betyder orden utbildning och undervisning för förskolan? Och hur kan komponenterna omsorg, lek, demokratifostran och skapande bli till integrerade processer i det målinriktade arbetet? Christian Eidevald och Ingrid Engdahl reder ut begreppen i boken ”Utbildning och undervisning i förskolan - Omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling.”
Läs mer ...
1 kommentar
-
Utmärkt ledarskap i skolan
I boken "Utmärkt ledarskap i skolan – forskning om att leda för elevers måluppfyllelse" ges en unik sammanfattning av modern, internationell forskning om pedagogiskt ledarskap. Författarna Jan Håkansson och Daniel Sundberg beskriver vad den senaste internationella skolförbättringsforskningen säger om att leda utvecklingen av undervisning och lärande.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Tänka snabbt och långsamt
Daniel Kahneman, professor emeritus i psykologi och nobelpristagare i ekonomi, har skrivit en internationell bästsäljare om tankemaskineriets design. En bok med tankar om att tänka som ger en hel del tankemässiga kullerbyttor.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Bokstavstema i förskoleklass
Hur kan man skapa en lustfylld och ämnesövergripande undervisning med stort utrymme för estetiska lärprocesser? Förskollärare Jessica Ekberg och Monika Lång har skrivit en bok om hur de utvecklat ett helt nytt arbetssätt för förskoleklassen där elevernas intressen får ta plats.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Lyssnandets pedagogik – andra upplagan
Hur kan vi iscensätta sammanhang som skapar lust hos barnen att kommunicera med varandra? Och hur kan vi se bortom det uppenbara för att förstå vad det är barnen försöker förstå något om? Ann Åberg och Hillevi Lenz Taguchi har nu släppt en ny version av ”Lyssnandets pedagogik – etik och demokrati i pedagogiskt arbete.”
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Uppdrag undervisning
Uppdraget kring undervisning i förskolan behöver inte vara svårt om man fokuserar på mötet med barnen och skapar en röd tråd i verksamheten. Sofie Källhage och Josefin Malm har skrivit boken ”Uppdrag undervisning - struktur och arbetsglädje i förskolan.” De går på djupet med undervisningsbegreppet och kopplar på ett positivt och enkelt sätt sina erfarenheter som förskollärare till aktuell forskning och teorier.
Läs mer ...
2 kommentarer
-
Intraprenören - nyckeln till innovation
Birgitte Stjärne har skrivit en bok om hur man leder kreativa medarbetare. Författaren har en rik forskningsanknytning och beskriver hur interna entreprenörer kan fungera som gnista för utveckling på sin arbetsplats. Det handlar om anställda som ser nya möjligheter och driver innovation. Men i vilken jord växer en intraprenör? Vad vattnar man innovationsprocessen med?
Läs mer ...
4 kommentarer
-
Fritidshem IKT - möjligheter och utmaningar
Hur var det på nätet idag? I boken Fritidshem IKT - möjligheter och utmaningar får man ta del av Stina Hedlund och Linnea Malmstens tankar om barn och IKT. Författarna lyfter aspekter kring hur man kan våga möta barnen på deras arena och hur man kan skapa kreativt med digitala verktyg.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Programmering i förskolan - utveckla digital kompetens
Karin Sönnerås har skrivit en bok om hur man i förskolan kan utveckla barns innovativa och kreativa förmåga genom programmering. I en värld av förändring kan förskolans verksamhet bidra med de kompetenser som barnen behöver i ett digitaliserat samhälle.
Läs mer ...
2 kommentarer
-
Motivation genom dynamiskt mindset
Hur får man elever att jobba med sin egen process i lärandet? Dynamiskt mindset är en investering i elevens lärande där reflektion, strategier, glädje och utmaningar står i fokus. Det påverkar elevens framtida vilja att anstränga sig och att vilja lära mer menar James Nottingham och Bosse Larsson som skrivit boken Utmanande tankesätt - utveckla motivation genom ett dynamiskt mindset.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Lågaffektivt bemötande i förskolan
Psykologerna Bo Hejlskov Elvén och David Edfelt fokuserar på samarbete mellan pedagoger och barn i boken ”Beteendeproblem i förskolan - om lågaffektivt bemötande.” De belyser hur det är pedagogerna som bär ansvaret för att anpassa krav och förväntningar utifrån barns förmågor. Det är inte barnen som bär ansvaret eller som ska ändra sig - det är omgivningen.
Läs mer ...
11 kommentarer
-
Leda och lära tillsammans
Hur skapar man ett bra samtalsklimat och en reflekterande kultur i och mellan förskolans arbetslag? Gemensam litteraturläsning och pedagogiska samtal är inslag som skapat arbetsglädje och engagemang i två verksamhetsområden i Halmstads kommun.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Att ge form åt förskolan innehåll
Hur kan man använda det estetiska språkets och de konstnärliga uttryckens möjligheter för att hålla ihop form och innehåll i förskolans verksamhet? Den spännande frågan ställer sig Hege Hansson som är högskolelektor i kunskapsområdet Konst, kultur och kreativitet vid Högskolan i Sorost i Norge.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Konsten att leda en skola
Författare Alf Solander har varit verksam skolledare på olika nivåer i 20 år och har skrivit boken Konsten att leda en skola -att göra det omöjliga. En bok som visar på det breda uppdrag som en rektor har och vilken allkonstnär du måste vara.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Ledarskap i klassrummet
En av John Steinbergs mest använda böcker finns nu i en reviderad och kompletterad upplaga, Ledarskap i klassrummet, en handbok för arbetsro och effektivt lärande. Boken kan med fördel användas för fortbildning genom kollegialt lärande.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Bygga en plats för möten
Förskollärarna Ewa Hedenkvist, Bettan Lorentzson och Camilla Meyer beskriver ett projekt kring att skapa en sittplats där gammeltanter och andra kan känna sig välkomna. En plats för möten som samtidigt synliggör barn som medborgare i samhället. Författarna ger tydliga och praktiska exempel på hur en lyckad undervisning i förskolan kan fungera.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Förlora läxan, vinn eleven
Vad sägs om ett digitalt läx- och provfritt klassrum som ger förutsättningar för ett större lärande? Anders Enström problematiserar en skola där läxor har blivit ett obligatoriskt inslag trots att det varken regleras eller nämns i skolans styrdokument.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Framgångsrik undervisning i literacy
John Hattie, Douglas Fisher och Nancy Frey har skrivit den praktiska handboken Framgångsrik undervisning i literacy. Det finns idag en uppsjö av metoder och strategier för undervisning i literacy. De flesta fungerar, men vilka av dem har starkast stöd i forskningen och vilka skapar bäst förutsättningar för att dina elever ska lyckas?
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
De yngsta barnen och läroplanen
Författaren Lena Edlund sätter de allra yngsta förskolebarnen i fokus i boken De yngsta barnen och läroplanen. Hon beskriver hur barnen kan visa vägen till lärandet i samspel med lyhörda pedagoger som med ett medvetet förhållningssätt låter omsorg och lärande bilda en helhet.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Undervisning i förskolan
Ann S Pihlgren fil. dr och forskningsledare har skrivit boken Undervisning i förskolan – att skapa lärande undervisningsmiljöer. Hon vill synliggöra förskollärarnas teoretiska utgångspunkter för att underlätta att medvetet välja ett arbetssätt som stödjer lärandet hos barnen.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Slöjd i en digital skola
Martina Rylander Lundström är redaktör för antologin Slöjd i en digital skola. Boken lyfter skolämnet slöjd och visar hur aktuellt det är i dagens skola och i mötet med digitaliseringens påverkan på allt vi gör.
Läs mer ...
3 kommentarer
-
Lekteorier
Mikael Jensen låter oss ta del av olika lekforskares aspekter och hur de skiljer sig åt. Boken Lekteorier ger en vidgad och mångfacetterad syn på leken.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Fördel adhd
Fördel adhd är en spännande populärvetenskaplig berättelse om hjärnan och vad som formar vårt beteende. Anders Hansen lyfter i boken fram vilka vinster adhd kan innebära och vad omgivningen kan göra för att underlätta.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Rum, barn och pedagoger
Författaren Sofia Eriksson Bergström, förskollärare och fil.dr i pedagogik skriver om möjligheter och begränsningar för lek, kreativitet och förhandlingar. Hon sätter fingret på det subtila samspel som sker mellan barn, rum, material och pedagoger.
Läs mer ...
4 kommentarer
-
Transspråkande i teori och praktik
Dagens klassrum har en rik språklig mångfald, synlig eller osynlig, och det är en utmaning för oss pedagoger att ta tillvara på denna rika flerspråkighet. Boken Transspråkande i praktik och teori (Natur & Kultur, 2017) som vänder sig till lärare, lärarstuderande, rektorer och övrig skolledning, beskriver hur man på bästa sätt kan gynna lärandet och identitetsutvecklingen hos våra flerspråkiga elever utifrån målsättningen att skapa en likvärdig skola.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Att bryta mönster- relationer, normer och barns rät
Psykologen och författaren Margareta Öhman är redaktör för en betydelsefull antologi om hur det sociala klimatet i förskola och förskoleklass alltid är de vuxnas ansvar.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Dokumentation och etik i förskolan
Anne-Li Lindgrens bok väcker tankar kring etik och integritet kopplat till arbetet med dokumentation i förskolan.
Läs mer ...
2 kommentarer
-
Fyrtio minuter, hundratals beslut
John Steinbergs bok är läsvärd för alla lärare, oavsett erfarenhet, tycker Katarina Krokström.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Lek Odla Väx!
En pedagogisk handbok från Rosendals trädgårdar inspirerar dagbarnvårdare.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Lärande lek i förskoleklass
I boken Lärande lek i förskoleklass beskriver Annika Andréasson och Birgit Allard hur de låter leken och lärandet gå hand i hand så att barnen får bli aktiva i sitt eget lärande. Genom sitt arbetssätt visar de hur barnen blir nyfikna och motiverade att lära sig nya saker.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Mötet med texten - inkluderande läsundervisning
Hur kan man arbeta med texter i klassrummet med elever på ett framgångsrikt sätt? Detta är något som Jenny Edvardsson, förstelärare på Wendesgymnasiet i Kristianstad, beskriver i sin nyutgivna bok: Mötet med texten - inkluderande läsundervisning (2016).
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Navigera i den digitala samtiden
När jag fick frågan om att skriva ett blogginlägg om boken ”Navigera i den digitala samtiden” av Karin Nygårds och Terese Raymond, var min första tanke ”vadå, varför jag? Jag kan väl inget om digitalisering, eller?”
Läs mer ...
3 kommentarer
-
Utveckla barns inflytande - verktyg för förskolan
Det är namnet på boken, av Jenny Biteus och Teres Engholm, som vi på Bosgårdens pedagogiska enhet har läst. Den handlar om hur man med inspirerande material, anpassad lärmiljö och genom att vara en medvetet närvarande pedagog kan arbeta för att förstå och främja barns inflytande i förskolan. Boken innehåller både aktuell forskning, erfarenheter, praktiska verktyg och diskussionsfrågor.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
Bokbloggen
Delade tankar kring pedagogiska böcker.
Blogginlägg
-
Fritidshemmets och skolans relationsarbete
-
Att arbeta i förskolan - viktigt att veta
-
Det hållbara arbetslaget
-
Stationsarbete i förskoleklass
-
Praktisk inkludering
-
Pedagogisk miljö i tanke och handling
-
Bredd- därför lyckas generalister i en specialiserad värld
-
Hälsofrämjande skolutveckling
-
Professionella pedagogiska samtal
-
Värna barns lekstyrka