Bokbloggen
Här delar medarbetare i Mölndals skolverksamheter med sig av sina tankar om böcker som inspirerat verksamheten.
-
Praktisk inkludering
Emma Leifler forskar om inkludering för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF. I sin senaste bok "Praktisk inkludering" beskriver hon hur lärare kan arbeta inkluderande i klassrumsundervisning, men också hur man kan utveckla den psykosociala miljön och sitt bemötande.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Att vara speciallärare
Boken ”Att vara speciallärare” med Barbro Bruce som redaktör riktar ljuset mot speciallärarens skiftande arbetsuppgifter både i klassrummet och i arbetet kring skolutveckling.
Läs mer ...
4 kommentarer
-
Elever som utmanar oss
Alla individer är unika. Så inleds boken ”Elever som utmanar oss” av Veronica Gustafsson och inledningen gör att nyfikenheten väcks. För visst är det så, att våra elever är unika vilket är fantastiskt och något man vill uppmuntra. Men i en inkluderande skola kan detta också bli en utmaning. Med boken vill författaren skapa en förståelse hos läraren kring varför elever misslyckas i olika sammanhang, hon vill också visa hur man praktiskt kan stötta sina elever på bästa sätt.
Läs mer ...
1 kommentar
Bokbloggen
Delade tankar kring pedagogiska böcker.
Blogginlägg
-
Handdockan som pedagogiskt verktyg
-
Det meningsfulla klassrummet
-
Relationellt ledarskap i klassrummet
-
Fritidshemmets och skolans relationsarbete
-
Att arbeta i förskolan - viktigt att veta
-
Det hållbara arbetslaget
-
Stationsarbete i förskoleklass
-
Praktisk inkludering
-
Pedagogisk miljö i tanke och handling
-
Bredd- därför lyckas generalister i en specialiserad värld