Bokbloggen
Här delar medarbetare i Mölndals skolverksamheter med sig av sina tankar om böcker som inspirerat verksamheten.
-
Att arbeta i förskolan - viktigt att veta
Gunilla Essén och Leicy Olsborn Björby har skrivit en bok med inspiration och verktyg till de som arbetar i förskolan och som ännu inte har en pedagogisk utbildning.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Det hållbara arbetslaget
Samspelet i förskolans arbetslag är avgörande för kvaliteten på verksamheten och för pedagogernas inre hälsa. Camilla Vahlberg har skrivit en bok med konkreta verktyg för att utveckla ett positivt samarbetsklimat i förskolan.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Pedagogisk miljö i tanke och handling
Fem år har gått sedan Linda Linder och hennes medförfattare skrev den första boken Pedagogisk miljö i tanke och handling. Nu finns en reviderad upplaga med nya kapitel och en indelning skriven av Nina Odegard.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Bredd- därför lyckas generalister i en specialiserad värld
Som en motvikt till trender om tidig kunskapsnischning och specialisering, kommer här tips på en bok som istället hyllar generalisten. Journalisten David Epstein sammanfattar på ett lättbegripligt sätt forskning som visar på fördelarna med att ha erfarenheter inom många fält.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Utforska digitala verktyg i förskolan
Anna Thoresson är förskollärare i Vänersborg och har skrivit boken Utforska digitala verktyg i förskolan. Den handlar om vad digitalisering i förskolan kan vara, varför vi ska arbeta med digitala verktyg och hur vi kan göra det. Vi behöver både möta barnen där de är nu och rusta dem för framtiden.
Läs mer ...
1 kommentar
-
De yngsta barnen och undervisningen
Lena Edlund som är pedagogisk utvecklare har skrivit en ny bok om hur de yngsta barnens kroppsliga, estetiska uttryckssätt kan tillvaratas i undervisningen och hur miljöer för de yngsta kan utformas. Det går att arbeta mot läroplanens mål redan första dagen av introduktionen.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Kooperativt lärande i förskolan och skolans första år
Lisa Fohlin, Niclas Fohlin och Jennie Wilson har skrivit boken Kooperativt lärande i förskolan och skolans första år. De visar på hur ett relationellt ledarskap, med samarbetet mellan barn i fokus, kan se ut i praktiken.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Rum för lärande - för att bli sitt bästa jag
Nu har det kommit en ny bok om fysiska lärmiljöer som heter Rum för lärande och är skriven av Katinka Vikingsen. Boken är en inspirerande genomgång av förskolans olika rum med konkreta tips, förslag och bildexempel som visar på möjliga vägar framåt.
Läs mer ...
3 kommentarer
-
Alla kan skapa
Alla kan skapa är en bok om en inkluderande bildpedagogik av Marie Bendroth Karlsson och Ulrika Majs. Författarna vill inspirera till och ge kunskap om ett arbetssätt som grundar sig i Levande verkstads pedagogiska idé om ett kreativt och inkluderande arbetssätt.
Läs mer ...
2 kommentarer
-
Barnets rättigheter i förskolan
Barn är inte framtiden, barn är nu. Åsa Ekman är barnrättskonsult och demokratiutvecklare och har skrivit den helt nya boken Barnets rättigheter - Barnkonventionen i förskolan. Boken vägleder på ett enkelt och lättförståeligt sätt till några av konventionens mest angelägna artiklar för förskolan.
Läs mer ...
2 kommentarer
-
Digitalisering i förskolan på vetenskaplig grund
Boken Digitalisering i förskolan på vetenskaplig grund är skriven av en rad framstående forskare inom området med Susanne Kjällander och Bim Riddersporre som redaktörer. Med hjälp av praktiknära forskning tas ett helhetsgrepp om vad digitalisering i förskolan kan innebära. Line Kavmark Knieling och Marie Eriksson har använt boken som reflektionsunderlag och delar här med sig av sina tankar.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Den odödliga sagan
Vad är det som gör att människor i alla tider har fångats av berättande? En del ledtrådar får man genom att läsa John Yorkes ”Den odödliga sagan -Om hur och varför vi berättar historier”. Emma Gustafsson bloggar om boken och kopplar till arbetet med sagor i Lackarebäcks förskolor.
Läs mer ...
3 kommentarer
-
Det händer i hallen
Övergångar är en stor del av förskolans vardag och hur många gånger byter ett barn egentligen sammanhang under en dag? Gunilla Niss belyser övergångarnas utmaningar och möjligheter i boken ”Det händer i hallen – trygga övergångar i förskolan.”
Läs mer ...
1 kommentar
-
Barnens egna tema
När förskolebarnen själva får välja innehåll och leda varandra lyfter lärandet till en ny nivå skriver Elisabeth Wiersma Larsson i boken Barnens egna teman. Hon beskriver ett ledarskap där varje barn får stå i centrum. De blir synliga för varandra och deras självförtroende växer, något som kan vara avgörande för hela deras utveckling.
Läs mer ...
3 kommentarer
-
Utbildning och undervisning i förskolan
Vad betyder orden utbildning och undervisning för förskolan? Och hur kan komponenterna omsorg, lek, demokratifostran och skapande bli till integrerade processer i det målinriktade arbetet? Christian Eidevald och Ingrid Engdahl reder ut begreppen i boken ”Utbildning och undervisning i förskolan - Omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling.”
Läs mer ...
1 kommentar
-
Tänka snabbt och långsamt
Daniel Kahneman, professor emeritus i psykologi och nobelpristagare i ekonomi, har skrivit en internationell bästsäljare om tankemaskineriets design. En bok med tankar om att tänka som ger en hel del tankemässiga kullerbyttor.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Lyssnandets pedagogik – andra upplagan
Hur kan vi iscensätta sammanhang som skapar lust hos barnen att kommunicera med varandra? Och hur kan vi se bortom det uppenbara för att förstå vad det är barnen försöker förstå något om? Ann Åberg och Hillevi Lenz Taguchi har nu släppt en ny version av ”Lyssnandets pedagogik – etik och demokrati i pedagogiskt arbete.”
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Uppdrag undervisning
Uppdraget kring undervisning i förskolan behöver inte vara svårt om man fokuserar på mötet med barnen och skapar en röd tråd i verksamheten. Sofie Källhage och Josefin Malm har skrivit boken ”Uppdrag undervisning - struktur och arbetsglädje i förskolan.” De går på djupet med undervisningsbegreppet och kopplar på ett positivt och enkelt sätt sina erfarenheter som förskollärare till aktuell forskning och teorier.
Läs mer ...
2 kommentarer
-
Intraprenören - nyckeln till innovation
Birgitte Stjärne har skrivit en bok om hur man leder kreativa medarbetare. Författaren har en rik forskningsanknytning och beskriver hur interna entreprenörer kan fungera som gnista för utveckling på sin arbetsplats. Det handlar om anställda som ser nya möjligheter och driver innovation. Men i vilken jord växer en intraprenör? Vad vattnar man innovationsprocessen med?
Läs mer ...
4 kommentarer
-
Programmering i förskolan - utveckla digital kompetens
Karin Sönnerås har skrivit en bok om hur man i förskolan kan utveckla barns innovativa och kreativa förmåga genom programmering. I en värld av förändring kan förskolans verksamhet bidra med de kompetenser som barnen behöver i ett digitaliserat samhälle.
Läs mer ...
2 kommentarer
-
Motivation genom dynamiskt mindset
Hur får man elever att jobba med sin egen process i lärandet? Dynamiskt mindset är en investering i elevens lärande där reflektion, strategier, glädje och utmaningar står i fokus. Det påverkar elevens framtida vilja att anstränga sig och att vilja lära mer menar James Nottingham och Bosse Larsson som skrivit boken Utmanande tankesätt - utveckla motivation genom ett dynamiskt mindset.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Lågaffektivt bemötande i förskolan
Psykologerna Bo Hejlskov Elvén och David Edfelt fokuserar på samarbete mellan pedagoger och barn i boken ”Beteendeproblem i förskolan - om lågaffektivt bemötande.” De belyser hur det är pedagogerna som bär ansvaret för att anpassa krav och förväntningar utifrån barns förmågor. Det är inte barnen som bär ansvaret eller som ska ändra sig - det är omgivningen.
Läs mer ...
11 kommentarer
-
Leda och lära tillsammans
Hur skapar man ett bra samtalsklimat och en reflekterande kultur i och mellan förskolans arbetslag? Gemensam litteraturläsning och pedagogiska samtal är inslag som skapat arbetsglädje och engagemang i två verksamhetsområden i Halmstads kommun.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Att ge form åt förskolan innehåll
Hur kan man använda det estetiska språkets och de konstnärliga uttryckens möjligheter för att hålla ihop form och innehåll i förskolans verksamhet? Den spännande frågan ställer sig Hege Hansson som är högskolelektor i kunskapsområdet Konst, kultur och kreativitet vid Högskolan i Sorost i Norge.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Bygga en plats för möten
Förskollärarna Ewa Hedenkvist, Bettan Lorentzson och Camilla Meyer beskriver ett projekt kring att skapa en sittplats där gammeltanter och andra kan känna sig välkomna. En plats för möten som samtidigt synliggör barn som medborgare i samhället. Författarna ger tydliga och praktiska exempel på hur en lyckad undervisning i förskolan kan fungera.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
De yngsta barnen och läroplanen
Författaren Lena Edlund sätter de allra yngsta förskolebarnen i fokus i boken De yngsta barnen och läroplanen. Hon beskriver hur barnen kan visa vägen till lärandet i samspel med lyhörda pedagoger som med ett medvetet förhållningssätt låter omsorg och lärande bilda en helhet.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Undervisning i förskolan
Ann S Pihlgren fil. dr och forskningsledare har skrivit boken Undervisning i förskolan – att skapa lärande undervisningsmiljöer. Hon vill synliggöra förskollärarnas teoretiska utgångspunkter för att underlätta att medvetet välja ett arbetssätt som stödjer lärandet hos barnen.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Fördel adhd
Fördel adhd är en spännande populärvetenskaplig berättelse om hjärnan och vad som formar vårt beteende. Anders Hansen lyfter i boken fram vilka vinster adhd kan innebära och vad omgivningen kan göra för att underlätta.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Rum, barn och pedagoger
Författaren Sofia Eriksson Bergström, förskollärare och fil.dr i pedagogik skriver om möjligheter och begränsningar för lek, kreativitet och förhandlingar. Hon sätter fingret på det subtila samspel som sker mellan barn, rum, material och pedagoger.
Läs mer ...
4 kommentarer
-
Att bryta mönster- relationer, normer och barns rät
Psykologen och författaren Margareta Öhman är redaktör för en betydelsefull antologi om hur det sociala klimatet i förskola och förskoleklass alltid är de vuxnas ansvar.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Dokumentation och etik i förskolan
Anne-Li Lindgrens bok väcker tankar kring etik och integritet kopplat till arbetet med dokumentation i förskolan.
Läs mer ...
2 kommentarer
-
Lek Odla Väx!
En pedagogisk handbok från Rosendals trädgårdar inspirerar dagbarnvårdare.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Utveckla barns inflytande - verktyg för förskolan
Det är namnet på boken, av Jenny Biteus och Teres Engholm, som vi på Bosgårdens pedagogiska enhet har läst. Den handlar om hur man med inspirerande material, anpassad lärmiljö och genom att vara en medvetet närvarande pedagog kan arbeta för att förstå och främja barns inflytande i förskolan. Boken innehåller både aktuell forskning, erfarenheter, praktiska verktyg och diskussionsfrågor.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
Bokbloggen
Delade tankar kring pedagogiska böcker.
Blogginlägg
-
Handdockan som pedagogiskt verktyg
-
Det meningsfulla klassrummet
-
Relationellt ledarskap i klassrummet
-
Fritidshemmets och skolans relationsarbete
-
Att arbeta i förskolan - viktigt att veta
-
Det hållbara arbetslaget
-
Stationsarbete i förskoleklass
-
Praktisk inkludering
-
Pedagogisk miljö i tanke och handling
-
Bredd- därför lyckas generalister i en specialiserad värld