Rörelseinriktade förskolor i Lindome

I Lindome har Kyrkängens och Valås förskolor arbetat fördjupat med rörelse i två år. Genom att utveckla miljöer och pedagogernas förhållningssätt ser de nu tydliga effekter med bland annat ökad rörelseglädje, barn som vågar mer och är säkrare i olika rörelsemoment.

Mölndals stad är en av pilotkommunerna i Make a Move. Det är en långsiktig satsning för att skapa ett mer rörelserikt samhälle som leds av RF-SISU Västra Götaland med stöd av Västra Götalandsregionen. Under perioden som pilotkommun har Mölndal arbetat med rörelse som helhetsperspektiv genom satsningar inom förskola, skola, för seniorer, i offentliga miljöer och insatser för att öka fysisk aktivitet hos medborgare i staden på olika sätt.

Kyrkängens förskola och Valås förskola startade upp sitt rörelsearbete hösten 2023 tillsammans med Make a Move. En viktig del av uppstarten var att väcka intresse och engagemang i hela kollegiet. Det har framförallt skett genom inspirationsföreläsningar och workshops som letts av Emelie Lilja med kollegor från RF SISU Västra Götaland.

En annan viktig del har varit att starta en rörelsegrupp med en representant från varje avdelning tillsammans med rektor Eva Rolander. Det har blivit ett nav i rörelsearbetet och även en länk mellan de båda förskolorna. Rörelsegruppen ses varje månad för att driva arbetet framåt och de vidarebefordrar också information och inspiration till sina kollegor.

rörelsegruppen

Här har rörelsegruppen samlats för att prata igenom nuläge och nästa steg i rörelsearbetet.

Miljöer och förhållningssätt

Syftet med projektet är att skapa rörelseglädje och de båda förskolorna har utvecklat sina miljöer för att få in rörelse på så många sätt som möjligt, både inomhus och utomhus. Miljöerna i sig har gjort stor skillnad men en viktig pusselbit är att förhållningssättet också möter det som tillförts i miljöerna.

Mycket handlar om att fungera som rörliga förebilder men också om att bli mer tillåtande.

Det är lätt att hamna i mönster av att säga nej när barnen vill utmana sig motoriskt i delar som att klättra eller hoppa. Här har pedagogerna stöttat och utmanat varandra. De har också sett tydligt hur rörelsen hänger ihop med pedagogiska relationer. Som rörliga förebilder behöver de vara aktiva tillsammans med barnen och det blir en naturlig del av relationsskapandet.

Engagemang och förhållningssätt är A och O. Vi har verkligen utvecklats som rörliga förebilder.

rörelsevägg

Samarbete och engagemang

Något som har gjort stor skillnad för Kyrkängens förskola och Valås förskola är att samarbeta över avdelningarna för att erbjuda en bred undervisningsrepertoar där alla de motoriska grundrörelserna ingår. En del i det har varit att planera in fasta dagar med organiserad rörelse ute på gården. Varje torsdag iscensätter en pedagog från varje avdelning rörelsestationer med olika grundrörelser som tema. Det kan till exempel vara en station som bygger på att hoppa på olika sätt och en som handlar om att fånga och kasta. Det här har också fått barnen att mötas mer över avdelningarna.

Det har också gynnat utvecklingsarbetet är att förskolorna är litteraturprofilerade och arbetar med ett årslångt sagotema. Sagokaraktärerna tillför det lilla extra till arbetet med rörelse och bidrar till glädje och engagemang.

En annan viktig del är att förskolorna samarbetat med Valåsskolan kring rörelsesatsningen. Genom bland annat gemensamma rörelseaktiviteter och event med närliggande idrottsföreningar har de satt rörelsen på kartan. Det har varit ett roligt och meningsfullt arbete som också gynnat övergången mellan förskola och skola. Läs gärna mer om hur samarbetet lyfter barnens rörelseglädje

Utvecklande utmaningar

Nästa steg är nu att utveckla arbetet med iscensättningar även inomhus. Då utvecklas stationerna med fler rörelseinslag och barnen får ta del av exempelvis dans och yoga.

rörelserum detalj

I arbetet med rörelse har miljöerna utvecklats på varje avdelning men en viktig del har också varit att skapa gemensamma rum för rörelse.


Rörelsegruppen berättar att det kan vara utmanande att arbeta med rörelse inomhus eftersom det många gånger ligger närmare tillhands att eftersträva lugn och säga nej där. Det här är något som förskolorna pratat igenom tillsammans och strävar efter att utveckla vilket också har gett resultat. Barnen leker på nya sätt både inne och ute nu och har bland annat inspirerats till att bygga egna rörelsebanor spontant.

Framåtblick och effekter

Det här är ett projekt som varit givande för alla inblandade och nu har satsningen övergått i ordinarie verksamhet. Här följer några av effekterna som dokumenterats under arbetets gång:

  • Förändrat förhållningssätt bland pedagoger.
  • En ökad medvetenhet om hur motoriska grundrörelser kan stöttas och utmanas.
  • Rörelseglädje hos barn och vuxna.
  • Stärkt självförtroende hos barnen.
  • Ökat samarbete mellan avdelningar.
  • Mer aktiva och piggare barn.
  • Barn som vågar mer.
  • Ett större lugn i barngrupperna inomhus.
  • Bättre övergångar till skola genom rörelsesamarbete.

Kyrkängen och Valås titulerar sig nu som rörelseinriktade förskolor och de ser att det här är ett arbete som kommer att fortgå och har många fler utvecklingsmöjligheter.

Marie Eriksson
Anders Eriksson

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Dela på:

    Senast uppdaterad

    Missa inget, prenumerera på våra artiklar

    Hantera prenumeration

    Äldre artiklar