
Rörelseinriktade förskolor i Lindome
I Lindome har Kyrkängens och Valås förskolor arbetat fördjupat med rörelse i två år. Genom att utveckla miljöer och pedagogernas förhållningssätt ser de nu tydliga effekter med bland annat ökad rörelseglädje, barn som vågar mer och är säkrare i olika rörelsemoment.
Mölndals stad är en av pilotkommunerna i Make a Move. Det är en långsiktig satsning för att skapa ett mer rörelserikt samhälle som leds av RF-SISU Västra Götaland med stöd av Västra Götalandsregionen. Under perioden som pilotkommun har Mölndal arbetat med rörelse som helhetsperspektiv genom satsningar inom förskola, skola, för seniorer, i offentliga miljöer och insatser för att öka fysisk aktivitet hos medborgare i staden på olika sätt.
Kyrkängens förskola och Valås förskola startade upp sitt rörelsearbete hösten 2023 tillsammans med Make a Move. En viktig del av uppstarten var att väcka intresse och engagemang i hela kollegiet. Det har framförallt skett genom inspirationsföreläsningar och workshops som letts av Emelie Lilja med kollegor från RF SISU Västra Götaland.
En annan viktig del har varit att starta en rörelsegrupp med en representant från varje avdelning tillsammans med rektor Eva Rolander. Det har blivit ett nav i rörelsearbetet och även en länk mellan de båda förskolorna. Rörelsegruppen ses varje månad för att driva arbetet framåt och de vidarebefordrar också information och inspiration till sina kollegor.

Här har rörelsegruppen samlats för att prata igenom nuläge och nästa steg i rörelsearbetet.
Miljöer och förhållningssätt
Syftet med projektet är att skapa rörelseglädje och de båda förskolorna har utvecklat sina miljöer för att få in rörelse på så många sätt som möjligt, både inomhus och utomhus. Miljöerna i sig har gjort stor skillnad men en viktig pusselbit är att förhållningssättet också möter det som tillförts i miljöerna.
Mycket handlar om att fungera som rörliga förebilder men också om att bli mer tillåtande.
Det är lätt att hamna i mönster av att säga nej när barnen vill utmana sig motoriskt i delar som att klättra eller hoppa. Här har pedagogerna stöttat och utmanat varandra. De har också sett tydligt hur rörelsen hänger ihop med pedagogiska relationer. Som rörliga förebilder behöver de vara aktiva tillsammans med barnen och det blir en naturlig del av relationsskapandet.
Engagemang och förhållningssätt är A och O. Vi har verkligen utvecklats som rörliga förebilder.

Samarbete och engagemang
Något som har gjort stor skillnad för Kyrkängens förskola och Valås förskola är att samarbeta över avdelningarna för att erbjuda en bred undervisningsrepertoar där alla de motoriska grundrörelserna ingår. En del i det har varit att planera in fasta dagar med organiserad rörelse ute på gården. Varje torsdag iscensätter en pedagog från varje avdelning rörelsestationer med olika grundrörelser som tema. Det kan till exempel vara en station som bygger på att hoppa på olika sätt och en som handlar om att fånga och kasta. Det här har också fått barnen att mötas mer över avdelningarna.
Det har också gynnat utvecklingsarbetet är att förskolorna är litteraturprofilerade och arbetar med ett årslångt sagotema. Sagokaraktärerna tillför det lilla extra till arbetet med rörelse och bidrar till glädje och engagemang.
En annan viktig del är att förskolorna samarbetat med Valåsskolan kring rörelsesatsningen. Genom bland annat gemensamma rörelseaktiviteter och event med närliggande idrottsföreningar har de satt rörelsen på kartan. Det har varit ett roligt och meningsfullt arbete som också gynnat övergången mellan förskola och skola. Läs gärna mer om hur samarbetet lyfter barnens rörelseglädje
Utvecklande utmaningar
Nästa steg är nu att utveckla arbetet med iscensättningar även inomhus. Då utvecklas stationerna med fler rörelseinslag och barnen får ta del av exempelvis dans och yoga.
I arbetet med rörelse har miljöerna utvecklats på varje avdelning men en viktig del har också varit att skapa gemensamma rum för rörelse.
Rörelsegruppen berättar att det kan vara utmanande att arbeta med rörelse inomhus eftersom det många gånger ligger närmare tillhands att eftersträva lugn och säga nej där. Det här är något som förskolorna pratat igenom tillsammans och strävar efter att utveckla vilket också har gett resultat. Barnen leker på nya sätt både inne och ute nu och har bland annat inspirerats till att bygga egna rörelsebanor spontant.
Framåtblick och effekter
Det här är ett projekt som varit givande för alla inblandade och nu har satsningen övergått i ordinarie verksamhet. Här följer några av effekterna som dokumenterats under arbetets gång:
- Förändrat förhållningssätt bland pedagoger.
- En ökad medvetenhet om hur motoriska grundrörelser kan stöttas och utmanas.
- Rörelseglädje hos barn och vuxna.
- Stärkt självförtroende hos barnen.
- Ökat samarbete mellan avdelningar.
- Mer aktiva och piggare barn.
- Barn som vågar mer.
- Ett större lugn i barngrupperna inomhus.
- Bättre övergångar till skola genom rörelsesamarbete.
Kyrkängen och Valås titulerar sig nu som rörelseinriktade förskolor och de ser att det här är ett arbete som kommer att fortgå och har många fler utvecklingsmöjligheter.
Marie Eriksson
Anders Eriksson
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Pedagogiska relationer i Mölndals förskolor
- Lekcertifiering för Lindomeförskolor
- Samarbete lyfter barnens rörelseglädje
- Erfarenheter av ljudutjämning i klassrummet
- Kreativ matematik och teknik
- Bifrost nya förskola
- Kulturgaranti för barnens bästa
- Processväggar i förskolan
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Podd om utbyte med spansk skola
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård

Lyssna


Kommentarer