Pedagogiska relationer i Mölndals förskolor

Mölndals förskolor har pedagogiska relationer i fokus. Det är ett långsiktigt utvecklingsarbete som tar stöd i professor Sven Perssons teorier.

Mölndals förskoleverksamheter har ett gemensamt fokusområde kring ”Pedagogiska relationer med språket i fokus.” Utvecklingsarbetet påbörjades 2024 och är en del i strävan mot en likvärdig förskola. Det innebär inte att alla våra förskolor gör lika, men alla har varit delaktiga i grundläggande kompetensutveckling. Samtliga förskolor har fått ta del av föreläsningar, metoder för analys och material för workshops och reflektionsfrågor som används vidare på olika sätt utifrån varje förskolas behov och förutsättningar.

För att alla medarbetare i vår organisation ska ha en chans att vara med på tåget har vi skapat en intern sajt där rektorer och pedagoger hittar allt material. Där finns tips om litteratur, filmer, artiklar och olika arbetsmaterial. Det finns även en introduktionsdel som hjälper nyanställda att bli insatta i de processer som pågår.

böcker på gräs

Forskningsbaserad uppstart

I uppstarten av fokusområdet har vi samarbetat med Sven Persson, senior professor i pedagogik vid Malmö universitet. Han har hjälpt oss med teoretiska perspektiv och konkreta metoder för att komma på djupet i arbetet med pedagogiska relationer. Det har sedan legat till grund för fortsatt arbete i kommunövergripande nätverk och ute på våra förskolor.

föreläsare

Kärnan i förskolans kvalitet

”Vad i förskolan kan göra skillnad för barnen?” Det är en grundläggande fråga som inledde Sven Perssons föreläsning och vårt utvecklingsarbete med pedagogiska relationer. Under närmare 40 års forskning har han identifierat att de pedagogiska relationerna är det som gör absolut störst skillnad för förskolans kvalitet. Det som sker i mötet mellan pedagog och barn är avgörande för barns lärande, utveckling och välbefinnande, men de här delarna är inte helt enkla att få fatt i när vi dokumenterar och analyserar.

Filma och analysera

Med hjälp av Sven Persson har vi börjat hitta former för dokumentation och analys av den viktiga interaktionen mellan pedagog och barn. Grunden till arbetet handlar om att filma korta sekvenser som illustrerar någon typ av pedagogisk relation i ett sammanhang där det sker ett samspel mellan pedagog och barn. Det kan vara en vardaglig situation som måltid, påklädning eller högläsning.

De små filmsnuttarna har sedan analyserats med hjälp av verktyg för att rikta blicken mot olika delar av interaktionen. Som ett första steg kan det vara bra att fokusera på det positiva, vad som är bra i situationen och kan göras mer av i fler sammanhang. I nästa steg kan arbetslaget tillsammans identifiera en situation att utveckla vidare med hjälp av djupgående analysfrågor.

pedagoger analyserar i grupp

Framåtblick

Vi fortsätter att utveckla arbetet med pedagogiska relationer, bland annat med stärkt fokus på interaktionen mellan pedagog och barn i våra utomhusmiljöer. Det är något som många av våra förskolor upplevt som en utmaning och vi ser möjligheten att arbeta vidare med filmanalyser av relationsarbetet utomhus.

Vi har också haft erfarenhetsutbyte med Härryda kommun som arbetat med pedagogiska relationer som fördjupningsområde under flera år. Det ger väldigt mycket att få dela erfarenheter och kunskaper i ett kollegialt lärande. Det blir även en pusselbit i att skapa beprövad erfarenhet. Vi hoppas kunna hitta fler former för det framöver.

Text och bild Marie Eriksson

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Dela på:

    Senast uppdaterad

    Missa inget, prenumerera på våra artiklar

    Hantera prenumeration

    Äldre artiklar