Lekcertifiering för Lindomeförskolor

Nu har ytterligare tre förskolor i Mölndal fått sin lekcertifiering i samarbete med Margareta Öhman och Gothia kompetens. Processutbildningen syftar till att ta tillvara lekens språkutvecklande kraft och att höja lekens värde i förskolan.

Flera förskolor i Mölndal har sedan 2021 genomfört en processutbildning med lek i fokus tillsammans med Gothia kompetens. Under två år har nu Bräcka förskola, Gastorps förskola och Sinntorps förskola tagit del av inspelade föreläsningar, läst, reflekterat i processgrupper och utfört aktioner. De har också haft handledning med Margareta Öhman som är psykolog och författare med lek i fokus.

Under processutbildningen har förskolorna tagit sig an begrepp som lekstyrka, lekomsorg och handlingserbjudanden. Utbildningen avslutades med ett projektarbete i processgrupper som redovisades under en lärorik förmiddag med en festlig inramning. På plats fanns också Margareta Öhman tillsammans med representanter från Gothia kompetens. De olika grupperna visade på en bredd av lekens alla styrkor och möjligheter och utgick bland annat från följande frågeställningar:

  • Hur påverkar lekmiljöns handlingserbjudanden barns lekstyrka?
  • Hur skapar vi varierande och stimulerande lekmiljöer för barnen inomhus?
  • Hur gör pedagoger för att stödja och vägleda barns lek för att främja utveckling?
  • Hur kan vi skapa varierande och stimulerande lekmiljöer för barnen utomhus med fler mötesplatser?
  • Hur agerar pedagogerna i rollen som lekstödjare och anpassar sin närvaro utifrån barnens behov?
  • Pedagogens roll som närvarotör, medlekare och iscensättare och hur pedagogerna gör för att stötta barn i deras samspel med varandra i leken.

Utbildningen har gjort skillnad på många sätt

Utbildningen har bidragit till att fördjupa förståelsen för hur miljön påverkar barns lek och hur viktig pedagogernas roll är i och runt leken genom att inta olika lekpositioner, både inne och ute. En annan erfarenhet är lekens avgörande roll i relationsarbetet och hur leken förbättrar de pedagogiska relationerna.

I observationerna ser vi hur viktigt det är med pedagogens engagemang. Det ger barnen en större självkänsla och de blir mer kreativa.

Andra lärdomar handlar om hur pedagogens aktiva närvaro kan stärka barns lärande och sociala förmågor genom lek men också vikten av att ha ett lekfullt arbetssätt. Processutbildningen har bidragit med en djupare förståelse för lekens betydelse, miljö, material och vuxnas närvaro. Genom att aktivt som pedagog delta i leken så lockas och inkluderas fler barn i leken och grundlägger möjligheter till sampel.

Om pedagogerna är aktiva och medvetet skapar och förändrar miljöer tillsammans med barnen och det som de visar intresse för så ökar intresset och engagemanget hos barnen till lek. Om pedagogerna ger stöd och väcker intresse för leken så utvecklas barnens lek och fantasi vilket ger mer möjligheter till att skapa fler lyckliga och glada lekupplevelser.

Framåtblick

Några tankar som förskolorna tar med sig och vill arbeta vidare med är att pedagogerna själva behöver förmedla till varandra när de är närvarande i en lek tillsammans med barnen. Detta för skapa tid och möjlighet att leka med barnen. Vikten av observation och reflektion har tydliggjorts och även hur lekmiljöns utformning påverkar lekens kvalitet. Genom att skapa lekfulla miljöer och stödja barns lekberedskap kan leken och lekstyrkan stärkas i förskolan.

Marie Eriksson och Tina Harjula
Verksamhetsutvecklare förskola

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Dela på:

    Senast uppdaterad

    Missa inget, prenumerera på våra artiklar

    Hantera prenumeration

    Äldre artiklar