Samarbete lyfter barnens rörelseglädje
Hinderbaneloppet i Lindome är tillbaka för andra året i rad. Det är en del av rörelseveckan som är ett samarbete mellan förskola och skola. Under veckan anordnas också en föreningsdag där barnen får möjlighet att testa på olika idrotter.
För andra året i rad har Valåsskolan i samarbete med Valås förskola och Kyrkängens förskola genomfört ett OCR-lopp (Obstacle Course Racing). Det är en hinderbanelöpning vid Isaks Mosse i Lindome som är en del av en gemensam rörelsesatsning för att skapa rörelseglädje där alla kan vara med på sina villkor.
Hur arbetet började
Förskolornas rektor Eva Rolander och skolans rektor Sofi Ljungholm berättar att samarbetet bygger broar mellan skola och förskola och att barnen får möjlighet att känna gemenskap med varandra och med de vuxna.
-Förra året var första gången, så det är andra gången vi gör det här. Första året deltog vi i projektet Make a Move i samarbete med RF-SISU Västra Götaland. Nu har vi fortsatt och byggt in satsningen på rörelse i flera olika sammanhang i både förskolan och skolan. Även personalen har rörelse som en del av vardagen med rörelsepauser. Det har ju en betydelse för hur vi kan prestera, både vuxna och barn.

Hinderbanelopp och föreningsdag
I uppstarten av rörelsesatsningen bildades en rörelsegrupp som funderade över hur Valåsloppet kunde göras lite roligare. Då kom skolans idrottslärare Patrik Blomberg på idén med ett hinderbanelopp, vilket också blev upptakten till samarbetet med förskolan berättar Sofi Ljungholm.
-Föreningsdagen kom till så att vi insåg att det var många barn som inte höll på med någon idrottsaktivitet och inte hade hittat in i föreningslivet. Då ville vi hjälpa till att sänka den tröskeln. På Föreningsdagen får de träffa ledarna som arbetar i de här föreningarna. Eleverna provar på många olika sporter så de får möjligheten att upptäcka olika typer av aktiviteter.

Överlämning förskola skola
Samarbetet med rörelseglädje har bidragit till att överlämningarna från förskolan till skolan också har blivit mycket smidigare, berättar Eva Rolander.
- Skolan blir liksom inte så stor och farlig när barnen redan varit här och rört sig tillsammans med skolans elever. De har kämpat och skrattat tillsammans på platser som de ska vara på när de börjar här på Valåsskolan och de har träffat personalen.
Vi lånar också skolans idrottssal en gång i veckan, vilket gör att även det blir avdramatiserat.
En satsning som gör skillnad
De båda rektorerna är överens om att rörelsesatsningen kan gynna barnen långsiktigt och göra skillnad både i utbildningen och livet. Förhoppningen är att arbetet ska bidra till att deras självkänsla växer.
- En elev som inte alltid lyckas på en teoretisk lektion kan få växa och visa sina styrkor i rörelsesammanhang, som på innebandyplanen. Den stärkta självkänslan kan eleven ta med in på nästa lektion och få större möjligheter att lyckas bättre där också.
Rörelsesatsningen är en viktig del i arbetet med att varje barn och elev ska få känna att de lyckas vilket kan bidra till en stärkt självkänsla och en framtidstro. Förhoppningen är att varje individ ska få möjlighet att hitta glädjen med rörelse, lära genom rörelse och att se sig som en rörlig person.
Anders Eriksson Film och bild
Marie Eriksson Text
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Kulturgaranti för barnens bästa
- Elever skapar läsmagi på förskolan
- Processväggar i förskolan
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Podd om utbyte med spansk skola
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer