Erfarenheter av ljudutjämning i klassrummet

Tillgängliga lärmiljöer är en förutsättning för likvärdig undervisning vilket kan stärkas med hjälp av ljudutjämningssystem i klassrummet. I Mölndals pilotstudie har det bidragit till en bättre kommunikation i klassrummet som gynnar både elevers inlärning och pedagogers arbetsmiljö.

Det är morgon och skoldagen ska just börja. Katja, klassens lärare, hälsar vänligt på varje elev som smyger in och sätter sig vid sin plats. Från ljudutjämningssystemets högtalare strömmar lugn musik, vilket bidrar till en stillsam atmosfär. Eleverna tar själva fram böcker och tidningar och börjar läsa.

När dagens schema ska gås igenom står Katja vid projektorduken. Hon visar visuellt med hjälp av bilder samtidigt som hon förklarar muntligt. Runt halsen bär hon en lärarmikrofon, som gör att hennes röst hörs klart och tydligt i hela klassrummet via ljudsystemet. På varje bord finns även en elevmikrofon, som används när eleverna ställer frågor. Detta skapar en tydlig talordning där ingen pratar i munnen på någon annan.

elev med elevmikrofon


Efter genomgången av dagen arbetar eleverna enskilt med korta och långa vokaler. Katja går runt i klassrummet, och elever hjälper till vid behov. Tillsammans ljudar och lyssnar de efter om vokalen är lång eller kort och om en eller två konsonanter ska följa. När hon ger det här enskilda stödet till eleverna har hon inte sin mikrofon på.

lärare och elev med lärarmikrofon

Erfarenheter från en annan skola

På en annan lågstadieskola arbetar Veronica med sina elever i årskurs två. Även här används ett ljudutjämningssystem (dock utan elevmikrofoner). När Veronica pratar med klassen hörs hennes röst tydligt i hela klassrummet, även när hon vänder sig mot whiteboarden. Trots att klassrummet är avlångt till formen är ljudkvaliteten god överallt, vilket bidrar till en koncentrerad och lugn arbetsmiljö.

Dessutom har eleverna möjlighet att använda, en så kallad Phonak Fokus, en liten apparat som placeras på örat för att få lärarens röst direkt till sig, och inte bara förstärkt i rummet. Det är frivilligt, och flera elever har provat och uppskattat stödet.

Eleverna och lärarnas upplevelser

När eleverna får dela sina erfarenheter av systemet som utjämnar ljudet är de övervägande positiva. Flera uttrycker att de nu hör både läraren och sina klasskamrater mycket bättre. En elev berättar ”Fröken behöver inte säga det flera gånger.” En annan konstaterar: ”Det är mycket lugnare i klassen nu.”

De båda lärarna Katja och Veronica ser stora fördelar med systemet. Veronica beskriver det som sin “livlina” och berättar att hennes röst inte längre blir lika ansträngd. Katja märker att hon inte behöver repetera instruktioner lika många gånger, vilket sparar tid och skapar mer utrymme för elevernas arbete.

högtalare ljudutjämning

En tillgänglig lärmiljö för alla

Förutom att förstärka tal kan högtalarsystemet även kopplas till datorn för att spela upp olika typer av media som film eller musik, vilket gör det användbart i undervisningen.

Tillgängliga lärmiljöer är avgörande för elevers möjlighet att ta till sig kunskap och utvecklas. Projektet med ljudutjämningssystem är ett tydligt steg i riktning mot en mer inkluderande och effektiv skola.

Läs gärna mer om pilotstudien i blogginlägget ”Ljudutjämning för tillgänglighet i skolan”.

Christina Hallhagen Aydin, kontaktperson hörsel och syn
Anders Eriksson, verksamhetsutvecklare

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Dela på:

    Senast uppdaterad

    Missa inget, prenumerera på våra artiklar

    Hantera prenumeration

    Äldre artiklar