Förskolans språkarbete på bokmässan

För andra året i rad har språkarbetet i Mölndals förskolor varit representerat i en välbesökt monter med pedagoger, verksamhetsutvecklare och bibliotekarier.

Bokmässan är på många sätt en arena för förskole- och skolutveckling där både scener och monterprogram ger möjlighet att lyssna till och prata med forskare, myndigheter, olika professioner och verksamheter.

Språk i fokus

Flerspråkighet och litteraturprofil är två av flera delar i arbetet med ”Språk i fokus” som är ett samarbete mellan förskolor, stödfunktioner, Språkcentrum och biblioteken i Mölndals stad. Under mässan fanns verksamhetsutvecklare och bibliotekarier på plats i montern tillsammans med engagerade pedagoger från många av våra förskolor i Mölndal. Varje dag innehöll programpunkter med bland annat relationell pedagogik, högläsning, flerspråkighet, digitalt språkarbete, äventyrspedagogik, musik och estetik - allt kopplat till språk.

Monter bokmässan 24 bild 2

Litteraturprofil

I montern gavs också en inblick i hur drygt hälften av Mölndals förskolor arbetar med läsfrämjande litteraturprofil. Sagofigurer, böcker och handdockor väckte nyfikenhet och det kom en strid ström av besökare till montern som ville höra mer om vad en litteraturprofilerad förskola är. Det handlar bland annat om att ge barn en riklig tillgång till litteratur och fantasifulla upplevelser i sagans värld, vilket skapar nyfikenhet, glädje och lust att lära.

Monter bokmässan 24 bild 2

Flerspråkighet och minoritetsspråk

Språkcentrum Mölndal inspirerade både förskola och skola med böcker och stödmaterial för att arbeta med olika modersmål och de nationella minoritetsspråken.

Många var nyfikna på det konkreta materialet i språkväskorna. Via Språkcentrum har förskoleverksamheterna i Mölndal tillgång till väskor för att kunna synliggöra de nationella minoriteternas språk och kulturer i förskolan. Det finns också språkolekväskor med närmare 60 olika språk som kan lånas hem från förskolan av familjerna för att stärka och utveckla barns modersmål.

bokmässan

Modersmålslärare från norra Sverige, som undervisar i de olika samiska språken, var några av besökarna som var nyfikna på stödmaterialen för arbete med de nationella minoritetsspråken.

Mölndal på Förskolescenen

Linda Bergh, språkcentrum och förskollärare Rebecca Bergdahl från Bosgårdens förskolor föreläste om flerspråkighet som framtidens kompetens. De berättade om hur förskolan kan skapa förutsättningar för utveckling av barns modersmål och en flerspråkig identitet samt hur de nationella minoriteternas språk och kultur kan synliggöras i förskolan. De gav många fina exempel på hur det här arbetet kan ske konkret i vardagen med hjälp av litteratur, lek och miljöer som skapas med hjälp av bland annat digitala verktyg. Här är de nationella minoritetsväskorna till stor hjälp i Mölndal. Där finns inte bara litteratur utan också ett stödmaterial med QR-koder till sånger, danser och filmklipp som kan underlätta arbetet i våra förskolor.

föreläsning bokmässan

Panelsamtal

Astrid Lilja, förskollärare på Högalidens förskola i Mölndal, deltog i ett panelsamtal på Förskolescenen tillsammans med bland annat professor Ingrid Pramling. Panelen pratade om ordet bedömning som kommit att bli ett laddat uttryck inom förskolan. Astrid belyste att det handlar om vilka värderingar vi lägger i begreppet. Hon gav konkreta exempel på hur vardagliga bedömningar hjälper pedagoger i förskolan att se hur verksamheten kan förändras för att ge bästa möjliga stöd och utmaningar till barnen. Panelen var inte överens om allt men de var eniga om att bedömningar görs för att kunna utveckla verksamheten och att reflektion och analys är nycklar för att komma åt det.

bokmässan

Henrik Hamilton från Ifous ledde panelsamtalet med Pia Rizell, vice förbundsordförande, Sveriges Lärare och Astrid Lilja, förskollärare, Mölndals Stad och Ingrid Pramling Samuelsson, professor, Göteborgs Universitet

Vilken insats

Mölndals medverkan på bokmässan handlade till stor del om att inspirera andra men också om att mötas och ta del av olika professioners tankar, kunskaper och perspektiv. I Mölndals språkmonter fördes samtal med pedagoger och rektorer från hela landet, bibliotekarier, logopeder, flera olika forskare och författare. Vi fick också viktiga perspektiv i mötet med barn, ungdomar och vårdnadshavare. Genom andras frågor kan vi lära mycket om oss själva.

 

Marie Eriksson
Verksamhetsutvecklare

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Dela på:

    Senast uppdaterad

    Missa inget, prenumerera på våra artiklar

    Hantera prenumeration

    Äldre artiklar