Filmfestival på Gastorps förskola
För tredje året i rad har barn och pedagoger anordnat filmfestival på Gastorps förskola. Ett projekt som inte bara innebär att alla barn får pröva på filmskapande, utan även att alla pedagoger utmanades att göra det tillsammans med dem.
Efter en vårtermin av filmskapande har nu alla de små filmklippen satts ihop till en långfilm som visades på förskolans egen filmfestival. En guldkantad tillställning fylld av glädje och stolthet. Det här är ett sätt att arbeta med digital kompetens i förskolan där barn ges möjlighet att skapa kreativt och uttrycka sig på många olika sätt som en del i förskolans demokratiuppdrag.
Festivalen öppnades av Biodirektören och Discoprinsessan som är anställd på biografen och bidrar med dansglädje och inspiration till filmskapande. Det var en härlig feststämning på gården med ballonger som fladdrade i vinden och barn som var redo att gå på röda mattan in till biosalongerna. För att alla skulle få plats på den välbesökta filmfestivalen visades filmen i både salong 1 och salong 2.
En mångfald av filmer
Den ihopklippta filmen med alla barnens bidrag väckte stort engagemang och barnen skrattade, sjöng med och flikade in med små detaljer om processen. Efter filmens slut blev det rungande applåder och barnen ropade igen, igen.
De flesta filmerna har skapats i mindre grupper med alltifrån animationer av barnens teckningar till musikvideor. Tekniken green screen har använts i många av filmerna vilket har möjliggjort för barnen att förflytta sig till olika platser i verkligheten och i sagans värld. Det har bidragit till reflektioner utifrån ett källkritiskt perspektiv. "Vad är egentligen på riktigt och vilka illusioner kan vi skapa genom att manipulera bildbakgrunder?"
Här har barnen använt tekniken time laps för att fånga snigelracets förlopp i ett uppsnabbat tempo.
Humor och filmtekniker
Pedagogerna hade också lagt till en liten överraskning i form av en egen film. Det var ett spännande och humoristiskt drama under titeln ”Rasttjuven” där en mystisk figur med en stor väska tömde pedagogernas skåp på deras tillhörigheter. Det ledde till mycket skratt men också ny inspiration till barnens skapande. De fick chans att se hur en berättelse kan byggas upp dramaturgiskt, hur musik kan skapa känslor och hur olika filmeffekter kan användas. Som en rolig bonus slutade filmen med en inblick i personalrummet där alla pedagoger slog sig till ro när de äntligen lyckats få tillbaka sina saker.
Alla kan skapa film
Det är en speciell känsla att få se det man själv varit med och skapat och barnen upplever det verkligen som en högtidsstund med en riktig biodirektör på plats och allt. Biodirektören gestaltas av Veronica Garthman som är eldsjälen i projektet.
Veronica berättar att alla barn kan skapa film på sitt vis. Det kan vara allt ifrån Stop motionfilm på några sekunder till en film på fem minuter med manus och välplanerade scener från de äldre barnen.
-En ettåring kanske inte gör ett manus innan, men filmar en kompis i en vattenpöl och får mycket ny förståelse och nya begrepp. Det är härligt att höra skrattet och kommentarer som mela, mela.
En del av filmskapandet sker som planerad undervisning men det sker också på barnens initiativ i vardagen. När barn spontant skapar filmer kan pedagogerna säga ”Åh, den kan du skicka till direktören så den får vara med på filmfestivalen.”
Det här var den tredje filmfestivalen på Gastorps förskola men det lär bli fler det är något som alla inblandade är överens om, stora som små.
Här kan du läsa mer om att skapa film med barn och elever
Marie Eriksson och Anders Eriksson
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer